Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

pallella

Aktiv medlem
Jag har öppnat en bild i photoshop CC, fixat lite med huden med hjälp av lagermask (surface blur) och sen slagit ihop lagren. nu försöker jag skärpa bilden, men det händer inget när jag målar på. Är det för att jag har surface blur på innan? tar de ut varandra? jag kanske inte ska skärpa om jag har surface blur.

Och: om jag fixar med en bild, tar bort märken på huden osv, och sen ska slutskärpa bilden, behöver jag slå ihop alla lager först då? eller lägger jag bara skärpningslagret överst?

Ett filter som unsharp mask verkar vara på ett lager, då måste du slå ihop lagren för att påverka hela bilden. Andra skärpetekniker som lager med high pass funkar över alla underliggande. Så det beror helt på vilken teknik man använder.

Använd helst inte surface blur på hud, det ser väldigt oproffsigt ut och ger nästan ett aggressivare resultat på hudporer du inte vill ta bort än blämmor och fel i huden. Lägg hellre lite extra tid med något av klonverktygen, det gör stor skillnad för slutresultatet.
Om du får bort hudporer tillräckligt mkt med surface blur så kommer ingen skärpning hjälpa dej för att få tillbaka dom.

För att samla alla dina lager på ett överliggande lager kan du trycka shift+ctrl+alt+E. Annars lägger du ihop lagren innan. Skulle gissa på att du skärper något lager som inte innehåller den informationen du vill skärpa. Men svårt att veta vad exakt det är du gör.

ANNONS
Götaplatsens Foto