Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Har en canon eos 350D+Tamron SP 28-75 2.8 XR DI,tycker att bilderna blir lite softade (även när nedbländad),men när jag lägger på lite skärpa i photoshop elements blir det kanon skärpa.Ska man verkligen behöva lägga på skärpa på alla bilder man tar Har läst någonstans digitalkameror generellt ger en aning softade bilder,Använder parameter (ställ in 1) med skärpan ställd på max alla andra parametrar på 0 ,samt att bild kvaliten är inställd på högsta möjliga Det jag tänker använda bilderna till är att göra bildspel på DVD med hjälp av proshow producer och spela upp på Tv:n:Kan någon hjälpa mig med att lägga upp ett arbets flöde från kamera till program inställningar etc ,så att allt är optimerat för en så bra bild på Tv:n som möjligt

jag skulle rekomendera RAW.. som vanligt.

Vidare skulle jag på det bestämdaste rekomendera 0 i skärpning i kameran och köra Oskarpmask i efterbehandlingen.

Sedan så komemr du få sämre bild på TV:n än på skärmen naturligtvis så ajg vet inte hur viktigt efterarbetet är egentligen...

350D ger ganska mjuka jpg-filer, och stæller man upp skærpan så blir det fula vita kanter runt allt i bilderna. RAW ger mycket bættre resultat precis som Kalle skriver! Ska du endast gøra bildspel så behøver du kanske inte den kvaliteten från start eftersom du kommer att førminska bilderna så mycket. Synd att snåla dock tycker jag eftersom minneskort ær billigare æn någonsin nu.

Rekommenderar att du tar reda på tv:ns uppløsning, beskær och førminskar bilderna till den storleken, skapar ett testbildspel och ser om det ser før "mjukt" ut på tv:n, i såna fall får du lægga på lite skærpa på bilderna i Photoshop. Experimentera med radie 0,2-0,8 (gissning) och olika styrka och se vad som ser bra ut. Om du kan koppla tv:n till datorn kan du ju kolla direkt via Photoshop hur skærpningen blir.

ANNONS
Götaplatsens Foto