Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupskontroll D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Vad gör egentligen skärpedjupskontrollknappen på en D200?

När jag trycker på den hör jag att kameran gör något, men jag ser ingen skillnad i sökaren.

Vad ska hända? Är det bara jag som inte vet vad jag ska titta efter?

Den bländar ner optiken till vald bländare från vidöppen bländare för att man skall kunna kontrollera skärpedjupet.
Det är svårt att se skillnad pga av sökaren, tittar man i en gammal analog typ f100 ser man skillnaden, kanske i en d3/d700 också.

Ok, så när jag ställer in en bländare med rattarna, så ställs inte bländaren in på objektivet förrän jag tar fotot eller trycker på exponeringskontrollen?

Och orsaken till att jag inte ser något är alltså att sökaren på min är för liten? Ännu en knapp som inte har någon vettig funktion isåfall....

Bländar du ner kraftigt bör du märka skillnad. Jag fattade inte heller i början hur det funkade men nu vet jag.

Ok, så när jag ställer in en bländare med rattarna, så ställs inte bländaren in på objektivet förrän jag tar fotot eller trycker på exponeringskontrollen?

Och orsaken till att jag inte ser något är alltså att sökaren på min är för liten? Ännu en knapp som inte har någon vettig funktion isåfall....

Tror att det är som du säger, det är för att sökaren skall vara så ljus som möjligt när man komponerar även om man har bländare 16 inställd.

Du upplever inte att du ser en djupare skärpa också? Det är ju det som är vitsen, inte att det ska bli mörkare.

Nej inte precis, sökaren blir såpass mycket mörkare att någon eventuell ökning av skärpedjupet försvinner i mörkret. Men det kanske är för mörkt för att det ska funka i min lägenhet nu, det kanske funkar bättre utomhus en solig dag.

Men nu förstår jag ju precis vad tanken med knappen är iallafall, tack för förklaringarna!

Nikons trådlösa blixtar lyser när man håller in skärpedjupskontrollknappen så man kan kolla ljussättningen.

ANNONS