Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sköna snubbar annonserar

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Folk är ju magiska!

Slöläste precis på annonsmarknaden och hittade ett Sigma 18-50/2.8 HSM Macro. Begagnat men enl utsago i gott skick, Killen begär 4000:- och ett flång nytt kostar 4090:- hos flera seriösa butiker som har dem i lager.

Undras vad han har att locka med som skulle få mig att köpa ett begagnat objektiv av honom till samma pris som jag kan köpa ett nytt. Han kanske bjuder på jävligt gott kaffe?

Håller med, annonsmarknaden har börjat urarta på bara något år, folk begär helt galna blocket-priser, det är lite trist. Eller detta att lägga bud, eller bara säja att man skall höra av sig, alla sanslösa köpesannonser efter prylar som regelmässigt säljes (men kanske inte till de underpriser de vill betala) och så förstås nissarna som sätter sina köpesannonser under säljes eller för säkerhets skull trycker in tre likadana annonser efter varandra för att få mest utrymme, eller raderar och upprepar samma annons varannan dag för att komma högt upp istället för att justera priset. Bojkotta säger jag, men är naturligtvis allas fria val. Men varför i h-e svara på en köpesannons för t ex ett Canon 35/1,4 när det är ett av de mest eftertraktade objektiven och är hur lättsålt som helst och dessutom är en säljesannons gratis här.

Senast ändrad:
Det är väl ingen större vits att lägga upp en köpesannons på en vara som det finns säljesannonser på i mängder. Likväl som det känns rätt onödigt att lägga upp en säljesannons på något som det finns massor med köpesannonser på.

Det är väl ingen större vits att lägga upp en köpesannons på en vara som det finns säljesannonser på i mängder. Likväl som det känns rätt onödigt att lägga upp en säljesannons på något som det finns massor med köpesannonser på.

Helt riktigt, men det var inte så jag tolkade Håkans inlägg.

Förstår inte riktigt hur du menar?
Menar du att det är lönlöst att lägga upp en köpesannons på en mycket lättsåld vara?

jag menade bara att nån med en 35/1,4 som hänger på fotosidan med rätt liten sannolikhet säljer sin glugg på inpuls av en köpesannons här. Möjligen då om den är omöjlig att få tag i ny och killen kan begära vilket pris som helst, men det är nog knappast vad köpesannonsen syftar till. Min erfarenhet av köpesannonserna är att de flesta är ute efter att ge skambud, riktiga skambud. men men, finns väl undantag.

jag menade bara att nån med en 35/1,4 som hänger på fotosidan med rätt liten sannolikhet säljer sin glugg på inpuls av en köpesannons här. Möjligen då om den är omöjlig att få tag i ny och killen kan begära vilket pris som helst, men det är nog knappast vad köpesannonsen syftar till. Min erfarenhet av köpesannonserna är att de flesta är ute efter att ge skambud, riktiga skambud. men men, finns väl undantag.

Då förstår jag, men jag är faktiskt av motsatt uppfattning =)

Därmed inte sagt att det inte figurerar en del (alldeles för många) skampris-köpesannonser också.

Pris skriver jag aldrig ut. Det är upp till säljaren att begära ett pris. Är priset för högt och säljaren inte vill gå ner, får man tacka nej. Är priset mindre än vad man trodde, är det bara att tacka och ta emot =)

Har för fått napp direkt på mina köpesannonser.

Min första annons var på en canon 1,4xTC. Napp direkt.

Min andra var på ett EF20/2,8. Napp direkt.

Båda med motiveringen: "Jag har ett/en som egentligen bara ligger och skräpar".

Personligen tror jag det är ganska vanligt att folk har en massa "skräp" som inte används. Sen sitter dom här och ser en annons på något som dom har liggandes.
"Jag kanske skulle passa på att sälja det där nu när det finns en köpare som verkar sugen".

Då förstår jag, men jag är faktiskt av motsatt uppfattning =)

Därmed inte sagt att det inte figurerar en del (alldeles för många) skampris-köpesannonser också.

Pris skriver jag aldrig ut. Det är upp till säljaren att begära ett pris. Är priset för högt och säljaren inte vill gå ner, får man tacka nej. Är priset mindre än vad man trodde, är det bara att tacka och ta emot =)

Har för fått napp direkt på mina köpesannonser.

Min första annons var på en canon 1,4xTC. Napp direkt.

Min andra var på ett EF20/2,8. Napp direkt.

Båda med motiveringen: "Jag har ett/en som egentligen bara ligger och skräpar".

Personligen tror jag det är ganska vanligt att folk har en massa "skräp" som inte används. Sen sitter dom här och ser en annons på något som dom har liggandes.
"Jag kanske skulle passa på att sälja det där nu när det finns en köpare som verkar sugen".

ok, vi har olika erfarenheter, så det finns säkert de som är bra också.

Vi borde kanske starta en ny tråd här: "Hur tänker folk på Annonsmarknaden?". Är ju som blocket snart.
För ett antal år sedan gav Åkeriförbundet (tror jag det var) ut en dekal som det var tänkt att man skulle klibba baktill på släpvagnen, exempelvis.

Låt oss vara vänner i trafiken, stod det på dekalen.

En del luttrade chaufförer photoshoppade lite (med sax, på den tiden) och vips kunde man läsa:

Låt oss vara vänner.

Några ännu mer luttrade gick steget längre:

Låt oss vara.

Känns som att vi är på samma väg nu.
Snart har vi trådarna:

Hur tänker folk på annonsmarknaden?
Hur tänker folk?
Tänker folk?
Tänker?

För ett antal år sedan gav Åkeriförbundet (tror jag det var) ut en dekal som det var tänkt att man skulle klibba baktill på släpvagnen, exempelvis.

Låt oss vara vänner i trafiken, stod det på dekalen.

En del luttrade chaufförer photoshoppade lite (med sax, på den tiden) och vips kunde man läsa:

Låt oss vara vänner.

Några ännu mer luttrade gick steget längre:

Låt oss vara.

Känns som att vi är på samma väg nu.
Snart har vi trådarna:

Hur tänker folk på annonsmarknaden?
Hur tänker folk?
Tänker folk?
Tänker?

Jag skojade om den tråden.

Nja visst finns det vits med att lägga in en egen köpesannons. Oavsett hur många säljesannonser det finns på ett objektiv i Stockholm så skulle jag aldrig köpa ett objektiv osett. Finns det då inga säljesannonser i min närhet så kan det finnas anledning till att lägga in en egen köpesannons.

Med tanke pâ vilka idioter det finns som svarar pâ säljesannonser och bjuder skambud pâ osedda varor som bjuds ut till rimliga priser sâ svarar jag hellre pâ en köpesannons än sätter ut egna säljes.

Nja visst finns det vits med att lägga in en egen köpesannons. Oavsett hur många säljesannonser det finns på ett objektiv i Stockholm så skulle jag aldrig köpa ett objektiv osett. Finns det då inga säljesannonser i min närhet så kan det finnas anledning till att lägga in en egen köpesannons.

Det har du helt klart rätt i!

Personligen har det hänt att jag har köpt begagnade gluggar osedda, men jag gör det självklart helst inte. Men så bor jag ju i Stockholm också, så det behövs sällan.

Köpesannonser är också bra för rätt vanliga saker som är "döda" försäljningsmässig. Typiskt när jag försökte få tag i ett 28 f/2.8 - finns massor ute där, men folk (även de som aldrig använder det) annonserar sällan ut det. Samma sak när jag behövde ett "nytt" analogt canonhus - många har det hemma och få använder dem idag, men nästan inga annonserar ut dem - så inte är väl bara skambud som är syftet med köpesannonser?

ANNONS
Götaplatsens Foto