Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skada på film efter framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)

rail

Medlem
Jag har en fråga om skada på en negativ färgfilm av typen Kodak Potra 160 120-film.
Filmen gick ut i augusti förra året men har förvarats i kylskåp. Efter framkallning och skanning så har jag följande skador på filmen som ni kan se på bilderna. Är detta relaterat till att filmen är för gammal eller något annat? Vad kan i så fall ha orsakat dessa skador?

204F-008-250518CCRExposure02Midtone16PhSh38%-sRGB-crop.jpg204F-012-250518-160-CCRPhSh38%-sRGB-crop.jpg

Vitt på positiv = svart på negativet. När det blir fläckar sådär på 120-film kan det vara filmpapperet som har påverkat filmen, kan till exempel orsakas av fukt/mögel. I alla fall är det min gissning för den undre bilden. För den övre bilden kan det också vara damm.

Lät du filmen nå rumstemperatur innan du laddade den i kameran efter att du tagit den ur frysen?

ANNONS
Götaplatsens Foto