Annons

skadliga temperaturer

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel1337

Aktiv medlem
Hej, om ett tag ska jag ut i skogen för att fota rally med en 300D lite norrut. Och jag undrar om någon vet hur tålig en dslr i allmänhet, och 300d i synnerhet, är emot kyla.

Jag har tidigare varit ute i -15C i nån timma och fotat utan att märka något. Men eftersom det i manualen står att "operating temp" är 0-40C så undrar man ju om den tar nån större skada vid kyla eller om det kan dyka upp problem som är temporära.

//daniel
 

ebbhead

Aktiv medlem
Jag har använt kameran en hel dag i -15 grader, flera gånger runt -10 -> -5 grader osv..

Jag antar att det handlar om en helgardering från Canon's sida eftersom 300d inte är tätad speciellt för hårda förhållanden.

Mina erfarenheter säger alltså att det inte bör vara några problem, men den som lever får se. Det är väl främst kondensen man bör akta sig för, dvs. stora temperaturskiftningar, så låt kameran ligga en stund när du kommer inomhus innan du startar upp den.
 

Finland

Aktiv medlem
lovborn skrev:
Hej, om ett tag ska jag ut i skogen för att fota rally med en 300D lite norrut. Och jag undrar om någon vet hur tålig en dslr i allmänhet, och 300d i synnerhet, är emot kyla.

//daniel
Batteriproblem skulle kunna vara det mest tänkbara, de fungerar sämre i kyla och imbildningen förståss, om du går från kallt till varmt o så! Eventuellt AF-mekaniken på gluggen ( om den inte e usm) kan gå trögare i långvarig kyla!

Ilkka
 

Ralph L

Aktiv medlem
Jag fotade med min D60 i -32° och det enda som "hände" var att batteriet tog slut mycket snabbare än normalt. Inte ens displayen blev påverkad av kylan, vilket jag hade trott att den skulle bli.

Som tidigare nämnts är det nog inte kylan i sig som är skadlig utan kondensen. Men tappar du ner den i -32° lär plasten spricka...
 

RolandM

Aktiv medlem
NiMh-batterier är specade för 0 -- +40 grader
NiCd-batterier är specade för -10 -- +40 eller så.
Litiumjonbatterier som sitter i Canonkameran har jag ingen uppgift om, men det troliga är att det är batteriets specifikation som Canon sätter som begränande faktorer. Detta gör de d'ärför att de i handboken har utlovat att det ska gå att ta ett visst antal bilder inom ett temperaturintervall. Med lägre temperatur minskar kapaciteten i batteriet och därmed stämmer inte specifiaktionen. Elekroniken tar knappast stryk, utan fungerar bättre ju lägre temperaturen är. Det är människan som fryser sönder först. Sedan gäller allt i övrigt som har med kameror att göra som det alltid har gjort med kondens och att matrialen blir sprödare.
 

Finland

Aktiv medlem
lovborn skrev:
Ok, låter inte som så farliga problem.
Så sensorn tar ingen allvarlig skada av att frysas ner?
Vet inte, skulle inte tro det då den inte rör sig eller så. Men det kanske finns nån expert som kan detta bättre ä jag :)

Ilkka

PS: e de svenskan du ska på, själv ska jag hårdtesta D2H denna helg i skogarna runt V-land!
 

eeyore

Aktiv medlem
Har fotat en hel del när det varit kallt -15 och kallare och det har inte varit några större problem med min 300D.

Det som jag noterat är följande:
- Kameran går långsammare, AF men även lagring till CF-kortet upplever jag som långsammare.

- Vid mörkerfoto har jag fått "sticky" pixels i LCD-displayen när det varit rikigt kall (dvs har sett röda prickar i mörka fält), men jag har inte sett dessa i den lagrade bilderna så CCDn verkar klara kyla bättre. Fenomenet upphör när kameran blivit varm igen.

- Batterikapaciteten är marginellt försämrad, dvs batteriet klarar sig över förväntan. Men tipset är att ta med ett extra i en varm ficka när du är ute på heldagsturné.

Det är vad jag noterat.
 
ANNONS