Annons

Skala upp till poster?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenders

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag skall snart till att ha min första mindre utställning och har inte direkt världens budjekt till att göra detta heller. Har aldrig skrivit ut bilder i "skarpt" läge förr och är förståss lite nervös över hur ressultatet ska bli. jag skall ställa ut i en lokal innomhus och det kommer att vara "dags ljus"

Jag vill ha 10st 50*70 & 10 st 70*100 jag har tagit bilderna med en Nikon d60. Jag kommer att använda mig av Crimson´s tjäns - POSTER.

Jag har fixat lite med dom i PS (grading) och när jag var färdig hade bilderna ca 3MB storlek och ca 300 i kvallite.

Det jag har gjort nu är att jag har scalat upp dom till ca 9-10mb även där 300.

Är detta bättre/sämmre eller är det samma sak i slutändan?

Kanske inte svar på din fråga men jag har läst att man bör inte öka bildstorleken med mer än 10% åt gången. Vid de tillfällena som jag har skrivit ut posters, så har jag använt denna metoden.

Jag vill ha 10st 50*70 & 10 st 70*100 jag har tagit bilderna med en Nikon d60. Jag kommer att använda mig av Crimson´s tjäns - POSTER.

Jag har fixat lite med dom i PS (grading) och när jag var färdig hade bilderna ca 3MB storlek och ca 300 i kvallite.

Det jag har gjort nu är att jag har scalat upp dom till ca 9-10mb även där 300.

Är detta bättre/sämmre eller är det samma sak i slutändan?
Om du nu ska fippla med dem själv och inte låta Crimson interpolera bilderna åt dig, så bör du väl interpolera dem till rätt storlek och kvalitet direkt. Crimsons postertjänst kör 200 dpi för bilder större än 30x45 cm.

Interpolera bilderna med bicubic smoother i ett steg (alltså inga 10% steg) direkt till 50x70 cm respektive 70x100 cm och 200 ppi. Skärp bilderna för utskrift, vilket förenklat betyder att de ser lite överskärpta ut på en bildskärm.

Storleken på bilderna beror på hur du sparar, antingen som okomprimerad tiff eller jpeg högsta kvalitet och glöm inte att bädda in färgprofilen, som bör vara Adobe RGB.

Det kan Crimson svraa på. Du lär inte få samma skärpa i bilderna när du skalar upp dem. Jag har kört 50x70 300 3mB från Crimson och det funkade bra.
Betraktningsavståndet är viktig. En poster kollar man kanske på på ett par meters håll, en A4 kanske en halv meter.

Det kan Crimson svraa på. Du lär inte få samma skärpa i bilderna när du skalar upp dem. Jag har kört 50x70 300 3mB från Crimson och det funkade bra.
Betraktningsavståndet är viktig. En poster kollar man kanske på på ett par meters håll, en A4 kanske en halv meter.

Tackar så mycket för svaret :) Var mest det jag ville höra och försäkra mig om ;)

Om du nu ska fippla med dem själv och inte låta Crimson interpolera bilderna åt dig, så bör du väl interpolera dem till rätt storlek och kvalitet direkt. Crimsons postertjänst kör 200 dpi för bilder större än 30x45 cm.

Interpolera bilderna med bicubic smoother i ett steg (alltså inga 10% steg) direkt till 50x70 cm respektive 70x100 cm och 200 ppi. Skärp bilderna för utskrift, vilket förenklat betyder att de ser lite överskärpta ut på en bildskärm.

Storleken på bilderna beror på hur du sparar, antingen som okomprimerad tiff eller jpeg högsta kvalitet och glöm inte att bädda in färgprofilen, som bör vara Adobe RGB.

Okey men man kan bara skicka dom i sin orginal storlek och Crimson kan göra det åt en och det ser ändå bra ut?

Ja det kan du göra. Hur bra det blir vågar jag inte svara på, men någon tidigare här var ju nöjd. Beskär dem iallafall till rätt proportioner, så du slipper överraskningar. Fördelen med att interpolera själv är att du får full kontroll över utskriftsskärpningen. Kolla upp hur Crimson gör med skärpningen i postertjänsten. Dessutom, ska du göra så många stora bilder, bör du nog beställa en eller två först så du ser att du blir nöjd med resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto