Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall det låta om IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hejsan

Ursäkta en fråga från en glad fotoamatör.

Jag har just bytt ut kit-objektivet som följde med min 350D till ett Cannon EFS 17-55 f/2.8 IS USM.

När jag trycker ner avtryckaren så hörs det ett svagt vinande från objektivet. Ljudet ligger kvar någon sekund efter att jag släpper avtryckare (oavsett om jag tar bild eller ej). Det hela avslutas med ett kort ljud från zoom motorn.

Jag upplever detta som klart störande. (Min enda tidigare erfarenhet av IS var från en kompakt kamera, Powerwhot S2, och där var det aldrig några ljud från stabilsatorn.)

Om jag slår av IS:en försvinner såväl det vinande ljudet som zoom-motorns korta "avslutningssurr".

Är dessa ljud normala? I så fall, varför måste zoom motorn jobba när jag släppt avtryckaren? Vad är det i IS:en som låter?

Tacksam för synpunkter.

Mvh
Anders

Tack Thomas och Jan för svar.

När jag provade igår så satt jag inomhus i ett helt tyst rum och då uppfattade jag det som störande. När jag idag testade utomhus så dränks ljudet i det allmänna ljudbruset så man vänjer sig väl. Skönt att veta att det inte är något fel i alla fall.

Bildkvalitén är hur som helst ett enormt lyft jämfört med det medföljande objektivetet! :)

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Är dessa ljud normala? I så fall, varför måste zoom motorn jobba när jag släppt avtryckaren? Vad är det i IS:en som låter?
Om du med zoom-motor menar autofokusen så tror jag inte det är den som du hör när du släppt avtryckaren utan alla ljuden har med IS att göra.

Nu har jag inte samma objektiv som du men två andra IS-objektiv och de låter ungefär likartat med IS aktivt. Först ett klickande ljud (det du kallar zoom-motorn?), sedan ett skrapande ljud (det som är vinande i ditt objektiv) och en till två sekunder efter att man släppt avtryckaren återkommer klicket.

Det första klicket är när objektivet släpper IS-linsen fri (den är låst när IS inte arbetar), skrapandet är när gyrona arbetar för att IS skall veta hur den skall kompensera IS-linsen och det avslutande klicket är när IS-linsen blir låst igen. Att du hör ett vinande och jag ett skrapande beror nog på att vinandet är för högfrekvent för att den här gamla gubben skall höra det :)

Det är helt normalt och logiskt att IS arbetar en stund efter att man släppt avtryckaren. Om den inte gjorde det skulle IS behöva stänga av sig och starta om varje gång man vill fokusera om på något annat.

Här kan du läsa mer om hur IS fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto