Annons

Skall jag välja Cokin X-Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

KVICK

Aktiv medlem
Jag behöver skaffa mig tåligare filter. Jag använder i dag Cokin P-serie. Dessa filter är mycket känsliga mot repor och blir matta. Jag vet att jag slarvar och i bland har filtren liggande mot varandra utan sina besvärliga askar. Vet någon om Cokin X-Pro är tåligare. Eller vad är det som är "Pro". Finns det någon återförsäljare för dessa. Eller skall jag byta fabrikat, till vad i så fall? /Göran

Ingen som känner till något om Cokin X-Pro eller har förslag på något annat reptåligt filter . /Göran

Jag bytte från Cokin till HiTech häromåret. Min känsla är att HiTech-filter är lite mer reptåliga.

Har dock inte gjort några systematiska tester med smärgelduk eller liknande. ;-)

Det som är Pro med X-Pro är väl bara storleken? Jag har aldrig haft något men har svårt att tro att materialet är något annat än den vanliga akrylen.

Singh-Ray gör filter i glas tror jag. Men jag tror att priserna är så höga att du har råd att repa en hel del Hitechfilter innan du kommer upp i samma nivåer.

Cokin har lådor för förvaring av flera filter utan att de kommer i kontakt med varandra. Tyvärr vet jag inte hur man får tag i dem.

Dito säljer Hitech. Här finns prislista.

De kan vara någon millimeter bredare än Cokin. Det verkar finnas lite toleranser. Jag använder Hitech i Cokinhållare och har fått slipa ner ett par filter men sluppit på andra. De har dock egna hållare också, både plastiga Cokinliknande och mer luxuösa varianter.

Hitech

Hej
jag har sedan nŒgot Œr tillbaka gŒtt šver till Hitech P storlek (85mm) detta pga repkŠnsliga cokin filter och att jag inte ville kšpa allt nytt pŒ en gŒng utan att kunna anvŠnda de cokin som Šnnu inte var fšrstšrda
jag har hitech hŒllare, anpassningsring till obejektiv, motljusskydd (i metall) och deras polfilter .
det Šr bra passform och trevliga att arbeta med Rekomderas frŒn Mig

Goda JulhŠlsningar

Harry

ANNONS
Götaplatsens Foto