Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna färgneg som "dia"?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag läste i en tråd här (tror jag) att man kan om man vill skanna färgnegativ som "dia" eller positivt. Alltså sköta konverteringen till positiv bild manuellt i PS. Detta för att undvika att skannern vänder negget bristfälligt och tappar dynamiskt omfång.

Jag undrar: hur gör min i PS för att få bort den orange masken, utan att paja färgerna? Jag har inte testat själv än, utan frågar i förebyggande syfte...

Jag har för mig att det var mipert som hade bra info om detta.

(Tack förresten mipert för infon om att soppa färgneg själv, det måste jag testa!!)

Tack för hjälpen!

*henning

timeUnit skrev:
Hej!

Jag läste i en tråd här (tror jag) att man kan om man vill skanna färgnegativ som "dia" eller positivt. Alltså sköta konverteringen till positiv bild manuellt i PS. Detta för att undvika att skannern vänder negget bristfälligt och tappar dynamiskt omfång.

Jag undrar: hur gör min i PS för att få bort den orange masken, utan att paja färgerna? Jag har inte testat själv än, utan frågar i förebyggande syfte...

Jag har för mig att det var mipert som hade bra info om detta.

(Tack förresten mipert för infon om att soppa färgneg själv, det måste jag testa!!)

Tack för hjälpen!

*henning

Detta är en teknik som jag använder bara när jag använder de urusla skannerprogram som följer med till en hel del skannrar. Har du ett bra skannerprogram, som t ex Flexcolor, Silverfast eller VueScan, så slipper du denna krångliga omväg.

Men om du nu behöver göra detta är det bara att justera svart- och vitpunkt i kurvor eller nivåer i Photoshop, så kommer du få bort maskfärgen. Sedan krävs en ordentlig kurva för att höja kontrasten på bilderna för att de ska se snygga ut.

MVH/Stefan

P.S när det gäller svartvita neg, är det nästan alltid bäst att skanna dem som dior.

Jag har en Nikon Coolscan V ED (aka LS-50) med Nikon Scan 4. Det verkar vara en komptent programvara, gott om inställningar. Däremot inte mycket olika filmtyper att välja mellan.

Tack för tipset, jag testar om det ger bättre resultat...

timeUnit skrev:
Jag har en Nikon Coolscan V ED (aka LS-50) med Nikon Scan 4. Det verkar vara en komptent programvara, gott om inställningar. Däremot inte mycket olika filmtyper att välja mellan.

Tack för tipset, jag testar om det ger bättre resultat...

Nikons program tycker jag har alldeles för mycket automatik. Jag kan bli alldeles galen på den när jag föröker få den att göra som jag vill att bilderna ska se ut och inte någon ingenjör på Nikons åsikter om hur bilderna ska vara.

Filmtyperna ger jag inte heller så där mycket för. Negfilm varierar så mycket, så det är bättre att försöka styra upp varje bilds utseende för sig. Men har man då ett program som inte vill anpassa sig till det utseende man vill ha, då blir jag irriterad.

Till Nikons skannrar följer det ofta med Silverfast, ett mycket bättre program än Nikon Scan.

MVH/Stefan

Jag sitter och skannar nu och tycker resultatet blir rätt bra. Jag har stängt av alla parametrar utom Curves, LCH och Digital ICE (så underbar funktion, synd som skam att den inte funkar på Tri-X osv.).

Vilken automatik är det du stör dig på?

Personligen är jag ganska nöjd med Nikon Scan, tycker det är lättare än t ex Imacons FlexColor som har typ tusen parametrar att hålla koll på. SilverFast var längesen jag körde, men då hade det ett fult gränssnitt som jag störde mig på.

timeUnit skrev:

Personligen är jag ganska nöjd med Nikon Scan, tycker det är lättare än t ex Imacons FlexColor som har typ tusen parametrar att hålla koll på. SilverFast var längesen jag körde, men då hade det ett fult gränssnitt som jag störde mig på.

När du är van vid Flexcolor använder du nästa bara Histogram. Där kan du styra nästan allt som du behöver styra upp. Jag håller med om att Silverfast ser fult ut, men det fungerar.

Och när du skannar med Nikon Scan lägger den på en automatisk korrigering av bilden, hur du än gör.

Sedan skannar jag alltid så att bilden sparas i 16 bitar och sedan korrigerar jag bilden i Photoshop. Mitt mål när jag skannar bilden är alltså inte att få till ett perfekt utseende. Särskilt viktig är det ju om du ska skanna neg som dia. Då är det ju kraftiga förändringar du behöver göra för att få till bilden på ett vettigt sätt.

Gå in på min hemsida, på http://www.profiler.nu/kursdok.html Där hittar du en pdf om skanning. Dessutom hittar du en om Flexcolor-programmet som jag skrev för ett par år sedan när jag var den som utbildade folk åt den svenske importören av Imacon.

MVH/Stefan

Re: Re: Skanna färgneg som "dia"?

stefohl skrev:
Detta är en teknik som jag använder bara när jag använder de urusla skannerprogram som följer med till en hel del skannrar. Har du ett bra skannerprogram, som t ex Flexcolor, Silverfast eller VueScan, så slipper du denna krångliga omväg.

Men om du nu behöver göra detta är det bara att justera svart- och vitpunkt i kurvor eller nivåer i Photoshop, så kommer du få bort maskfärgen. Sedan krävs en ordentlig kurva för att höja kontrasten på bilderna för att de ska se snygga ut.

MVH/Stefan

Har precis försökt mig på att skanna färgneg som dia, med inte helt upplyftande resultat. Tyckte det var väldigt svårt att balansera bort det grönblåa färgsticket som kommer från filmbasen (den orangea masken).

Kör nu med Epsons skannerprogram. Funkar utmärkt till dia och svartvitt. Men med färgneg är det svårare. Skulle det bli ett rejält lyft om jag bytte till Flexcolor, Silverfast eller VueScan? Varför?

Det kan hjälpa mycket att få med en bit orange mask i skanningen. Beskär alltså inte bilden helt i skannerprogrammet. När du har en bild med lite orange mask i, gör så här:

Bild>Inställningar>Invertera

Sedan tar du fram antingen Kurvor eller Nivåer (Curves/Levels) och sätter svartpunkten med den svartfyllda pipetten på den (numera) blå basen. Nu bör du ha en ganska ljus bild, hyfsat neutral. Gå sedan in med kurvor och mörka ner hela bilden med en ankarpunkt i mitten. Du kan behöva trixa lite i den blå eller röda kanalen om du har färgstick.

Vissa neg är jättesvåra att få till, och jag fattar inte riktigt varför. Om du har jätteproblem med en bild, pröva en annan och se om det blir lättare.

FlexColor är enbart programvara till Imacon/Hasselblad-skanners. (Tror jag i alla fall.)

Jag kör SilverFast till min Epson 4990. Tycker den funkar mycket bättre än Epson Scan. Pröva särskilt 48bit HDR skanning när du kör färgneg. Det är liksom en rå skanning utan en massa automatiskt tjafs som man inte har kontroll över.

Till min CoolScan V kör jag VueScan. Det är typ en miljon gånger bättre än Nikon Scan. Mina bilder har faktiskt blivit mycket bättre sen jag bytte. Den tar hand om CoolScans dynamiska omfång på ett exemplariskt sätt.

Tack för hjälpen, Henning. Ska prova detta ikväll!

Om jag inte blir nöjd, ska jag allvarligt fundera på att uppgradera till SilverFast. I så fall, vilken version ska jag välja: SE, SE Plus, Ai, eller Ai Studio?

Ofta medföljer en SilverFast SE med skannern, men så är inte fallet?

Jag skulle satsa på den billigaste SilverFast-versionen. Jag har SE (tror jag) och den funkar bra. Den saknar batch-skanning, men det är inte så viktigt för mig.

Du skulle kunna ladda ner en demoversion av VueScan också. Det är ett mycket bra program, men det tar ett tag att sätta sig in i alla inställningar. Det ger mycket stor kontroll över exponering i de olika kanalerna mm. Som sagt, det gör "underverk" med CoolScan, men jag har inte testat det med 4990. Kanske är det lika bra på den scannern. VueScan finns att ladda ner på www.hamrick.com.

Din skanner verkar stödja 16bit / 48 bit skanning, och det är mycket bra att använda det när man skannar negativt material. Man behöver ju ofta göra kraftiga justeringar i efterhand, och så är det bra med 48 bitar att leka med. :)

Jag har skannat svåra negativ med en Nikonskanner där Nikons program varit helt oanvändbart och SilverFast bara funkade när jag skannade som dia.

Men det var ett extremt negativ, pressad iso 800-film något underexponerad i en mörkbrun tegelkyrka i juletid. Alltså extremt låg färgtemperatur och nästan all information i den röda kanalen.

Nej, jag fick bara Epsons egen programvara när jag köpte skannern.

Testar med demoversioner av SilverFast och VueScan om jag inte lyckas bra med att göra så som Henning skrev.

timeUnit skrev:

Din skanner verkar stödja 16bit / 48 bit skanning, och det är mycket bra att använda det när man skannar negativt material. Man behöver ju ofta göra kraftiga justeringar i efterhand, och så är det bra med 48 bitar att leka med. :)

Inte bara bra, utan helt nödvändigt, vill jag hävda.

Stefan

Jag har ett gammalt inlägg om skanning som kanske kan visa fördelar med att skanna i mer än 8 bitar per kanal.

Själv skannar jag aldrig som dia med mina konsumentskannrar jag har hemma.

Och Henning, nu när det gått ett år hoppas jag du framkallat många färgfilmer hemma...

J. S-g. skrev:
Varför?
Om skannermjukvaran är bra så är det ju onödigt. Att skanna som dia är ju bara ett sätt att kringgå de kurvor som utvecklaren lagt in i programmet. Passar mjukvarans kurvor till filmen så slipper man ju ett steg.

ANNONS
Götaplatsens Foto