Annons

Skanna utan hållare för bättre skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Skanna för bättre skärpa

Jag skannar mellanformat med en Epson 4180.

För att förbättra skärpan redan i skanningen testar jag nu att lägga filmen direkt på glaset, utan att använda hållaren som medföljer (se t.ex. Bjernulfs expertsvar http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4577).

Då uppstår ett problem: skannern klipper av bilderna fel. Istället för att hitta kanterna på mina 6x6, som när jag använder hållaren, klipper den nu mitt i bilderna. Finns det någon som vet hur jag kan lösa detta problem?

Mvh,

Joakim Sebring

(Att klistra ihop i efterhand i PS är inget egentligt alternativ, eftersom det bara ställer till med mer arbete när det att inte använda hållaren var tänkt att resultera i mindre nödvändigt efterarbete.)

Senast ändrad:
Jag minns uppriktigt sagt inte, det var så länge sen jag använde min Epson och den är av äldre modell. Men frågan är oerhört vanlig och drabbar i princip alla med Epsonskannrar. Hittar du det inte i menyerna så finns det garanterat i forumarkivet.

Har Epson 3200. Där avgör jag själv vilket område som skall scannas. Alltså först "Preview" som ger en bild av hela ytan med bilder och hela biddevitten. Sedan markerar jag den yta jag önskar scannad. har jag flera neg/dia kan jag kopiera scanningsytan och får då en ny ram som kan flyttas till valfri yta. så där kan man hålla på till dess man är nöjd. Då klickar man på en funktion som heter "All" och därefter på "Scan".
Jag kör oftast Epsons program i Twain 32.
Borde gå med din Epson också.....eller?????
Us

Jag hittade det. En liten knapp bredvid förhandsgranskningsknappen.

Mycket lättare att hantera skanningen på det sättet.

Tack för hjälpen så här på förmiddagen.

Om jag skannar utan filmhållaren måste jag ha något annat som planhåller filmen på glaset. Vad rekommenderas här? Går vad som helst som är genomskingligt bra?

Jag gissar att antinewtonglas riskerar att försämra kvaliteten genom att flatbäddarna har så stort skärpedjup. Så vanligt glas är väl vad som gäller. Risken för newtonringar är väl överhuvudtaget stor, men det lär du ju märka om du får problem med det. Den enda bombsäkra kuren är våtmontering :)

Jag antar att Epson fortfarande rekommenderar att man skall lägga filmen med emulsionen mot locket?

Med 2450 och 3200 var det så och det försämrar skärpan jämfört med att vända emulsionen mot glaset (sensorn).

Mina tester visade ingen vinst med att lägga filmen dikt an mot glaset, det viktiga var att emulsionen var vänd mot glaset.
Men det var med 2450 och 3200 som sagt...

Jag skall testa att vända filmen uppochned i förhållande till hur jag brukar ha den - jag har för mig att samma rekommendation, som du nämner, kom med 4180 (och att jag därför har gjort så). Tack för det tipset, som onekligen vore en lättare lösning än att inte använda hållaren alls.

Testade att råskanna i 2400 ppi, 24 bitars färg, på glaset med filmen både upp och ned samt i hållaren med filmen både upp och ned.

Klart bäst i test blev skärpan när jag använde hållaren och hade filmens framsida vänd nedåt mot glaset.

Så får det bli i fortsättningen.

(Nästa test blir att undersöka vid vilken upplösning skannern inte gör bättre ifrån sig på högre upplösningar.)

ANNONS
Götaplatsens Foto