Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skannerprogramvara för panorama
- Trådstartare dJb
- Start datum
violator
Aktiv medlem
Jag skannar höger och vänster del av bilden som dia (omöjligt att få samma exponering på dom olika halvorna annars) och lägger ihop dom med Photoshop. Blir lite extra jobb men brukar bli bra.
Vet inte om det finns någon programvara för att scanna 24 x 65 mm, eller filmhållare för den storleken heller.
Har kollat med minolta och dom tyckte att jag skulle köpa en Scan Multi PRO istället, finns inga problem som inte 25000kr mer till Minolta löser ...
Vet inte om det finns någon programvara för att scanna 24 x 65 mm, eller filmhållare för den storleken heller.
Har kollat med minolta och dom tyckte att jag skulle köpa en Scan Multi PRO istället, finns inga problem som inte 25000kr mer till Minolta löser ...
dJb
Aktiv medlem
violator skrev:
Jag skannar höger och vänster del av bilden som dia (omöjligt att få samma exponering på dom olika halvorna annars) och lägger ihop dom med Photoshop. Blir lite extra jobb men brukar bli bra.
Jag har skannat som dig, men tänkte att det nog vore enklare att kunna skanna hela i ett.
Filmhållaren är ju enkel att modifiera och resten tycker jag borde vara en mjukvarufråga men det är möjligt att det inte går (utan att hosta upp 25000 då..).
mvh
David
violator
Aktiv medlem
Håller med om att det borde vara en enkel sak att fixa i ett skannerprogramm. Skanna 65mm istället för 36mm, det är ju ändå filmhållaren som rör på sig. Kanske finns någon open source skannerpogramvara som skulle gå att modifiera?
Flatbädd fungerar ju men ger inte alls samma resultat och enda diaskanner i acceptabel prisklass är väl
Epson F-3200. Lite billigare än 25pengar ändå ...
Flatbädd fungerar ju men ger inte alls samma resultat och enda diaskanner i acceptabel prisklass är väl
Epson F-3200. Lite billigare än 25pengar ändå ...
JonAnder
Aktiv medlem
Har också samma skannerproblematik med Xpan formatet. Jag har försökt att "finkamma" internet efter programvara som klarar 24x65mm i en småbildskanner men inte hittat något. Jag skannar därför mina dia med en Epson 3200 för webben och hyr YFO:s Imacon för 500kr/tim när jag skall göra förstoringar till kunder etc.