Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan densitometer, colorimeter och spektrofotometer

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ja, som rubriken då antyder är jag lite nyfiken på den faktiskta skillnaden mellan en densitometer, en colorimeter och en spektrofotometer.

Jag hade fått för mig att en densitometer endast används till att mäta upp ett negativs densitet/svärtningsgrad.

Att man använder colorimetrar och densitometrar för att mäta upp utskrifter har jag förstått också, dock vet jag inte den tekniska skillnaden mellan dem (det är dock inte så viktigt).

Nu var det dock någon som in en diskussion berättade att manicken man mäter upp uskrifterna från noritsus printrar kallas för densitometer, samt att samma person även berättade att det i branchen är standar att kalla dessa instrument för densitometer.

Så frågan är altså, använder man en densitometer för mer än att mäta upp films densitet? Är det till och med så att en densitometer och en spektrofotometer är samma sak? Eller, är det som jag misstänker, att man med en densitometer kan mäta upp densiteten i en testutskrift, men inte färgerna?

Snälla red ut begreppen för mig :)

Mvh Walle

Jag kan bjuda på den engelska varianten tagen från Bruce Frasers Color Management bok:

Densitometers measure density, the degree to which reflective surfaces absorb light, or transparent surfaces allow it to pass.

Densitometers are used for linearize imagesetters, platesetters and proofers, ensuring that they produce the requested dot percentage accurately. Densitometers measure the ratio between the intensity of light shone on or through a surface and the light that reaches the detector. This ratio is called the reflectance or the transmittance depending on whether the instrument measures reflective or transmissive materials. Densitometers use filters that are matched to the color of the material you are measuring, so that the detector sees a flat grey. Densitometers are quite specialized and most of their functions can be carried out equally well by a colorimeter or a spectrophotometer.

Colorimeters measure colorimetric values, numbers that model the response of the cones in your eyes.

Colorimetry is the science of predicting color matches as typical humans would perceived them. Colorimeters measure light through filters that mimic approximately the human cone response and produce numerical results in one of the CIE color models. (tex D50 eller D65, min anm.) Colorimeters can't detect metamerism (två olika färger ser lika ut i ett visst ljus, men ser olika ut i ett annat ljus).

Spectrophotometers measure the spectral properties of a surface; in other words, how much light at each wavelength a surface reflects or transmits.

The spectral data spectrophotometers capture is a richer set of measurements than those captured by either densitometers or colorimeters. One can compute density or colorimetric values from spectral data, but not the other way around. A spectrophotometer can double as a densitometer or colorimeter or both, and it is usually more configurable than the densitometer or colorimeter at either task.

Det kanske svarar på någon av dina frågor? Som jag har förstått det kan du bara använda densitometrar om du vet exakt vad du ska mäta, dvs du måste ha rätt filter för ändamålet. Vanliga bildskärmskalibrerare är colorimeters (tex Eye One Display) och kan inte användas för att kalibrera skrivare, men kan mäta omgivningsljus, medan en spectrophotometer (tex Eye One Pro) kan användas både för bildskärmskalibrering och skrivarprofilering såväl som andra spektrala mätningar.

Förhoppningsvis kanske Stefan Ohlsson kan addera kunskap här.

Mvh/Lars-Erik

Den stora skillnaden är som redan sagt att Kolorimetern har fasta filter som mätning görs genom.
En spektofotometer mäter, beroende på upplösningen, hela synliga spektrat plus i regel även i UV och infraröda sektionen av spektrat.

Kolorimetern är anpassad för en specifik färgtemperatur, fasta filter, spektofotometern använder sig av tabeller över standardiserade ljuskällor och man kan alltså mäta vid olika färgtemperaturer.
För att mäta OBA, optisk vitmedel är en spektrofotometer bättre då den oftast har en kraftigare ljuskälla.
För att mäta OBA krävs ett filter som filtrera bort UV delen av spektrat. Det krävs alltså två mätningar, en med UV och en utan UV för att få reda på hur mycket UV det finns i papperet.
Detta syns framförallt i papperets ljushet som mäts vid 457 nanometer.
Vithet mäts vit 555 nanometer.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto