Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på Photoshop Album och Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Jag harlite svårt att se skillnader mellan dessa program.
Båda kan korrigera bilder.
Båda kan organisera/sortera bilder.

Sedan var det någon som sa till mig att Photoshop Album är inkluderat i Photoshop Elements. Stämmer det eller har Photoshop Elements en helt annan organiseringsfunktion än Photoshop Album?

Hoppas att någon kan hjälpa mig, jag blir inte klok på den information ja har hittat.

Den nya verisionen av PS Elements; 3.0, innehåller två delprogram - en 'sorterare' och en 'redigerare'. 'Sorteraren' motsvarar det gamla PS Albums, och där kan man också göra en del enklare bildjusteringar.

'Redigeraren' i PS Elements 3.0 är ett betydligt kraftfullare redigeringsverktyg.

/Per

Jag har precis skaffat mig Photoshop Elements 3.0 efter att ha använt Photoshop Album 2.0 ett bra tag. Jag har väl inte riktigt hunnit kolla igenom allt ordentligt än men visst verkar det kraftfullare än Album 2.0.

Dock måste jag påpeka en klar försämring, om det nu inte är jag som missat något. I Photoshop Album 2.0 kunde man enkelt trycka på F11 eller ctrl-space för att få en fullskärmsbild/slideshow med mjuka fina övergångar. Perfekt om man vill visa lite bilder på TV:n eller datorn. Nu i Photoshop Elements 3.0 verkar den funktionaliteten "förbättrats" till att kunna göra enklare redigering i fullskärmsläge istället. Det gör att du inte kan visa fullskärmsbilder längre utan två verktygsfält som täcker delar av bilden. Jag har försökt ta bort dom men det verkar inte gå.

Dessutom hackar övergången mellan bilderna i slideshowen mycket, det gjorde det inte i Album 2.0.

Men som sagt, för just redigering av bilder så verkar det vara ett stort lyft helt klart.

/ Eric

ANNONS
Götaplatsens Foto