Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skojare på Tradera & Blocket är medlem här

Produkter
(logga in för att koppla)

Nettizz

Aktiv medlem
Inatt satt jag och kollade kameror på Tradera. Bara en stund tidigare hade en kille (för övrigt medlem här på Fotosidan.se) lagt ut en kamera EOS D50 till försäljning. Under hans alias framgick det att han bodde i Kramfors och han blev Tradera-medlem IGÅR. Han hade lagt ut ett köp-nu-pris på kameran på 3300:- Då jag är den undersökande typen så gick jag även in på Blocket.se för att se om kameran med utrustning även fanns där och jajamensan det gjorde den! Exakt samma foto på kameran med de tillbehör som medföljde hittade jag alltså även på Blocket. Där stod det var killen hette och han hade även lämnat ut sitt tel.nr. men där framgick det däremot att han bodde i Hägersten. När jag sedan går in på www.hitta.se och söker på tel.nr. så står det mycket riktigt samma personnamn som i Blocket-annonsen men på hitta.se framgår det nu att han bor i Nyköping. Så denne säljare har TRE olika bostadsorter...

Priset för kameran på Blocket var inatt 7000:- men när jag nu går in och tittar så är priset sänkt till 5000:- och annonsen på Tradera är avslutad av säljaren själv. Jag skickade inatt ett meddelande via Tradera till säljaren där jag undrade lite om kameran (om den var fri från defekter och hur många foton som tagits med den) och att jag önskade foto på kvittot (som säljaren hävdade fanns kvar).

Det komiska i det hela är också att säljaren endast hade ett omdöme (naturligtvis positivt) om sig och det gällde en pryl som denne KÖPT IGÅR och REDAN hunnit fått positivt omdöme för ang. snabb betalning. Prylen köptes av honom endast knappt en halvtimme efter det att annonsen av annan säljare hade lagts ut. För mig ser det ut som om säljaren av kameran ville att potentiella köpare skulle se att han åtminstone hade ett positivt omdöme och jag är övertygad om att denne har ordnat med detta själv, alltså skapat två konton vilket han från det ena köpte prylen till sig själv. För när man kollar på "den andres" konto (som för övrigt har noll i omdöme) så skapades även det kontot IGÅR, alltså samma dag som prylen lades ut till auktionering och nu när man kollar även det kontot så är även det AVAKTIVERAT!!!

Jag har heller inte erhållit svar från "kamera-mannen" men jag antar att jag blev lite obekväm. Men vad klantigt att uppge olika bostadsorter i sina annonser och skapa två olika Tradera-konton på en och samma dag och sedan avsluta dem dagen efter och sänka priset på kameran på Blocket. Man upphör aldrig att förvånas över vilka pappskallar till lurendrejare det finns! Man bara önskar att fler människor gjorde noggrannare utredningar innan de handlar något på köp- och säljsidor. Men nu ska jag inte vara för kaxig för jag kan säkert själv åka dit någon gång när man råkar ut för någon riktig slipad lirare.

P.S.
Personen ifråga blev medlem på Fotosidan i augusti i år och han var senast inloggad här strax efter kl 08 i morse. Kanske sökte han då på mitt namn efter att ha fått mitt mail och hittade mig här och blev misstänksam? Han har en blogg också men ingen övrig info om honom eller några utlagda bilder finns här på Fotosidan... KLANTARSLE!

Vänligen
Jeanette

Tillägg:
Kollade Blocket-annonsen nu igen och där vill säljaren ha 1800:- extra för tillbehören (minneskort + batterier). I Traderannonsen ingick såväl kamera som tillbehör i köp-nu-priset om 3300:-......... För övrigt är texten i Blocket-annonsen exakt densamma som den var i Tradera-annonsen.

Jeanette

Tillägg:
Kollade Blocket-annonsen nu igen och där vill säljaren ha 1800:- extra för tillbehören (minneskort + batterier). I Traderannonsen ingick såväl kamera som tillbehör i köp-nu-priset om 3300:-......... För övrigt är texten i Blocket-annonsen exakt densamma som den var i Tradera-annonsen.

Jeanette

Det som gör mig mest nyfiken angående ditt inlägg är följande... På vilket vis är han en lurendrejare?? VET DU att han inte har någon kamera att sälja och bara försöker blåsa någon?

Att ha olika adressupgifter hos eniro eller hitta.se ser jag inte som något konstigt, han kan ju ha flyttat flera gånger utan att meddela detta till eniro & hitta, dom är ju inte på något vis kopplade till folkbokföringen. Att han (om det nu är som du tror) har skapat fler konton på Tradera, för att ge sig själv ett positivt omdöme, är ju heller inget som bevisar lurendrejeri angående kameran. Det är ju välkännt att det är svårt att sälja på tradera utan omdömen, så han kanske bara ville underlätta för sig själv.
När det sedan gäller olika prisbild på Blocket och Tradera så ser jag inget konstigt i det heller, då det även är välkännt att man lättare får bra betalt på blocket än tradera, alltså sätter man ett högre pris där och håller tummarna för att köparen finns där och inte på tradera.

Du skall nog ha lite mer på fötterna innan du anklagar någon för oegentligheter. Jag har själv drabbats av en "förståsigpåare" för länge sedan och det ställde till ett elände för mig i ett försök att sälja en optik.

Det som gör mig mest nyfiken angående ditt inlägg är följande... På vilket vis är han en lurendrejare?? VET DU att han inte har någon kamera att sälja och bara försöker blåsa någon?

Du skall nog ha lite mer på fötterna innan du anklagar någon för oegentligheter. Jag har själv drabbats av en "förståsigpåare" för länge sedan och det ställde till ett elände för mig i ett försök att sälja en optik.

Huvudsyftet kanske inte var att hänga ut någon som lurendrejare, utan att främst varna köpare att vara extra försiktiga eftersom omständigheterna var besvärande.

Huvudsyftet kanske inte var att hänga ut någon som lurendrejare, utan att främst varna köpare att vara extra försiktiga eftersom omständigheterna var besvärande.

Kan så vara, att det var syftet, och det syftet kan jag isåfall se som gott.

Men med beskrivningen av "fallet" så tog det mig 5 minuter att identifiera påstådd skojare och om fler identifierar hans annons pga detta så menar jag att det kan skapa förutfattade meningar mot just honom och med detta medföljande problem.

Jeanette borde alltså, ENLIGT MITT SÄTT ATT SE DET, ha "avidentifierat" den här säljaren och bara beskrivit i allmänna drag vad hon uppfattade som skojeri. Det här blir ju mer ett utpekande.

Bra att vara uppmärksam. Det bästa är nog att ringa killen du pratar om och snacka med honom och påpeka. Både mer rakryggat och så kan du ju fråga honom varför han har tre olika bostadsadresser.

Såvitt jag kan se så har jag inte någonstans i mina inlägg i ämnet skrivit att det absolut inte skulle finnas någon kamera.

Jag anser dock att säljaren är en skojare/lurendrejare som med olika mindre schyssta och märkliga metoder försöker sälja sitt "eventuella" objekt. Att ev. skaffa sig två olika Tradera-konton för att få ett positivt omdöme anser jag inte är särskilt seriöst och att lämna olika uppgifter om bostadsorter finner jag ju aningen märkligt om varför man gör så om man nu vill ge ett intryck om vara seriös (genom att skaffa sig ett positivt omdöme)?

Angående olika adresser så finner iallafall jag det underligt att man inte ändrar adressen på Blocket om man nu har flyttat när man lägger in Tradera-annonsen för det går väl att göra, säljaren har ju varit inne och ändrat priset?

När sedan säljaren inte heller svarar på intressemail om kameran utan bara helt sonika stänger ned auktionen på morgonen ja då blir man ju än mer fundersam, vill han sälja eller inte??...

Ja, JAG får inte ihop det helt enkelt, men det är ju jag det.... Kanske har säljaren en kamera att sälja kanske inte, som sagt - vad vet jag mer än att det inte är ett seriöst förfaringssätt.

Trist att du hamnat i trubbel i försäljningsaffär.

/Jeanette

Av Jeanettes koncisa beskrivning är det svårt att inte tycka att personen gör något skumt. Det finns ju flera graverande omständigheter, jag tycker att Jeanette gör helt rätt som varnar om detta.

Helt korrekt uppfattat Jonatan! Mitt huvudsyfte var att göra mina medmänniskor uppmärksamma på när man finner sådana här märkliga annonser och förfaringssätt.

/Jeanette

Hej Johan!

Det var Jonatan (se ovan) som jag svarade. Är så knasigt när svarsinläggen hamnar längst ned o:)

Vänligen
Jeanette

Hej igen Johan!

Jodå, han finns kvar här.

Per har rätt, jag borde ha avidentifierat personen ifråga - det var klantigt av mig! Men jag skrev så att fingrarna glödde utan att noggrannare läsa igenom vad jag hade skrivit. Sorry för det! Men om nu säljaren skulle höra av sig till mig så kommer jag självklart att svara.

/Jeanette

ANNONS
Götaplatsens Foto