Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skräp syns i sökaren - rengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har en canon 350 D och nu är det så att när jag kikar i sökaren ser jag skräp längst upp i högra hörnet. Det syns inget på bilderna vad jag vet. Jag pratade med en kille på en fotoaffär och han sa att det troligtvis var på spegeln eller i själva sökaren. Jag vill såklart slippa lämna in kameran för rengöring. Jag har bara bytt objektiv två-tre gånger så jag misstänker att det är på själva sökaren där man tittar. Han i affären föreslog att jag skulle använda en bommulstops och peta lite där. Blir det inte mer skräp då? Och kan jag blöta på den i såna fall?

tacksam för svar? :)

Bommulspinnen låter heltossigt, det blir garanterat mer skräp. Undvik även vätskan.

Om det inte är helt vansinniga mängder smuts så tycker jag du gör bäst i att leva med det. Det blir alltid lite skit i sökaren, det är inte så mycket att göra åt.

Om det verkligen stör dig så kan du försöka med en rejäl blåsbälg. Hama har en bra som fungerar helt ok. Jag har en för att göra rent sensorn. Undvik små blåsborstar och tryckluft, dom kan också skräpa.

Stiffneck skrev:
Bommulspinnen låter heltossigt, det blir garanterat mer skräp. Undvik även vätskan.

Om det inte är helt vansinniga mängder smuts så tycker jag du gör bäst i att leva med det. Det blir alltid lite skit i sökaren, det är inte så mycket att göra åt.

Om det verkligen stör dig så kan du försöka med en rejäl blåsbälg. Hama har en bra som fungerar helt ok. Jag har en för att göra rent sensorn. Undvik små blåsborstar och tryckluft, dom kan också skräpa.

tack för svaret!

så folk går runt med skräp i sökaren utan att göra nåt åt det? :) Jag kanske borde undvika att gå och få den rengjord hos nån som rådde mej att ta en bommulstops ;)

Visst är det så att om skräpet syns i sökaren så borde det inte sitta på spegeln elelr sensorn

Antagligen sitter det på mattskivan (ovanför spegeln). Ingen som helst fara. Det är först om du får en massa prickar på bilderna du bör tänka på en rengöring. Inte ens då är det någon kris.

Jag har en fallfärdig Canon 20D som gått runt 25000 exponeringar och jag har aldrig haft några dammproblem som inte gått att lösa på egen hand med en blåsbälg.

Som en liten utvikning så tycker jag det råder lite dammhysteri bland många nyblivna fotografer. Även en halvdammig sensor ger klart renare bilder än ett inscannat dia/neg. Det krävs minimalt med efterbehandling för att bli av med ev. spår av damm.

hehe jag har lite hysteri jag med :p jag ska köpa en sån där blåsbälg och blåsa lite i sökaren då och se om det hjälper :)

Skiten sitter troligen på mattskivan, vad du än gör så försök att låta bli att vidröra skivan, den är känslig för beröring.

Försök att blåsa bort skiten med en typ apoteksblåsa eller liknande, får du inte bort det med en sådan så har troligen skiten torkat fast, då är det bättre du lämnar in den för rengöring än att försöka själv, eller helt enkelt strunta i det, skiten kommer aldrig att synas på dina bilder i allafall, spegeln fälls ju upp mot mattskivan så ljuset får fritt fram mot sensorn, mattskivan och spegeln är aldrig med när själva bilden tas.

Tänk på att du ser skiten spegelvänt genom sökaren, sitter skiten tex. i det övre högra hörnet när du tittar genom sökaren så sitter det nere i det vänstra hörnet i verkligheten, dvs när du tittar genom objektiv fattningen.

kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto