Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumt fenomen på 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Var ute häromkvällen och fotograferade månen.
EOS 10D, stadigt manfrottostativ, EF75-300 inställt på bländare 13 och med 72mm Quantaray UV filter monterat, 30 sekunder exponering.

Såg till min häpnad att månen vänstra övre del hamnade nedanför till vänster som en skugga i bilden.

Någon som sett detta tidigare? Orsak?

Bilagor

• måne.jpg
    måne.jpg
    13.6 KB · Visningar: 366
Jag är inte helt 100 på det... har provat i en annan nattsituation utan filter och såg tendenser till samma sak....

Såg en annan tråd om "oljefläckslika" ringar förut... kan det hänga ihop?

Skulle det kanske, möjligen, vara så att det är sensorn som reflekterat en del av månljuset som sedan reflekterats tillbaka via bakre linsen på objektivet. Har sett liknande reflexer med Nikons D2h vid extrema kontrastsituationer (läs månfotografering) och det enda vi kom fram till att det möjligen kunde vara var just sensor-reflexer. Bilderna tagna på film vid samma tillfälle med samma objektiv och med månen placerad ungefär lika i rutan uppvisade inga "spökbilder" av månen. Bara en tanke.

Har sett samma fenomen både på min 20D och min tidigare Sony 707:a. Verkar vara en reflektion just vid dom här tillfällena. Har inte råkat ut för det annas...

ANNONS
Götaplatsens Foto