Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

slö fokus med fjärrkontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
Skulle vilja veta om mitt sigma är knasigt eller inte. När jag ska fokusera med fjärrkontroll, ML-L3, tar det väldigt lång tid med Sigmaobjektivet (18-50 2,8 macro) jämfört med Nikons (18-200 VR) på min Nikon D80. Tycker att det borde vara tvärtom när Sigma objketivet är ljusstarkare. Det blir ingen skillnad vid olika inställningar heller. Det var inte jättemörkt o inte jätteljust, halvmörkt. Nån som upplevt något liknande? Får man räkna med sämre kvalitet helt enkelt när man köper Sigma.

tilläggas: halvskumma förhållanden 1/8, iso400, F2,8, och P-läget, (dvs. det gick lagom fort nu när det är lite ljusare i rummet)

Vad har fjärrkontrollen med problemet att göra? Har du provat utan? Det bör inte göra nån som helst skillnad.

Nikongluggen har AF-S, vilket oftast ger mycket snabbare AF än objektiv med AF som drivs av motorn i kamerahuset. Det har inte så mycket med märket att göra.

det är bara med fjärrkonstrollen som problemet uppstår, och vad värre är ibland fokuserar den inte alls, detta uppstår bara med sigma, inte med nikon, jag antar att det har med sämre af motor att göra...

Tittar du i sökaren? Har du koll på att det finns något kontrastrikt i fokuspunkten du valt?

jo, fast när jag tog loss objektivet och sen satte fast det igen gick det bättre, kanske nå vajsing där

alltså, när jag fokuserar med kameran är det inga problem, det verkar som fokuseringen med sigma som är lite trögare (låter mer) än nikon, inte riktigt orkar med att fokusera när man använder fjärren, eller också är det nåt glapp nånstans

Det måste vara nåt lurt nånstans. Det ska inte göra nån skillnad med fjärr eller avtrycket på kameran, rimligtvis.

hm, insåg en sak till, fjärrkontrollen är helt nyköpt och jag har aldrig reagerat på det här med min förra fjärrkontroll som jag tappade förra veckan, kanske är ett måndagsexemplar...

ANNONS
Götaplatsens Foto