Annons

Slöja!! Hur fixar jag denna bilden???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Jag fotograferade denna bilden trodde jag i ett bra ljus med skugga så att ingen skulle kisa etc. Men!! det har blivit någon form av överstrålning???, solen stod snett bakom gruppen och har lyst igen buskar och träd. Ansiktena har blivi dassiga, ser nästan underexponerade ut fast bilden inte är det.
Hur räddar jag bilden så att den ser normal ut??
Har provat med auto levels, bara levels, vitpunkt/svartpunkt, kontrast och unsharp mask men inte lyckats få något riktigt bra resultat.
HJÄLP!!!

Bilagor

• 237.jpg
    237.jpg
    16.4 KB · Visningar: 748
Ett tips är att du lägger ut den på hemläxanforumet så kommer du säkert att få hjälp fort.

Svårt att hjälpa dig med denna frimärksstora bild. Dimmighet brukar man dock kunna fixa till med USM inställd med ett mycket högt värde på radius (30-40) och lågt på amount (10-20). Det har jag gjort på bilden nedan, samt en lätt justering i levels och lätt kontrasthöjning. Kan man få tillgång till bilden i originalformat och testa?

Bilagor

• 237_bearb.jpg
    237_bearb.jpg
    46.4 KB · Visningar: 697
Förmodligen har solen lyst på optiken när du tagit bilden. Kan dock inte hjälpa dig med att fixa bilden i efterhand. Men ett väl avpassat motljusskydd eller en hand som hålls så att solen inte lyser på linsen (utan att komma med i bild) är råd som kanske kan göra att du slipper detta fenomen nästa gång?

niklasl skrev:
Svårt att hjälpa dig med denna frimärksstora bild. Dimmighet brukar man dock kunna fixa till med USM inställd med ett mycket högt värde på radius (30-40) och lågt på amount (10-20). Det har jag gjort på bilden nedan, samt en lätt justering i levels och lätt kontrasthöjning. Kan man få tillgång till bilden i originalformat och testa?

Jag kan maila bilden till dig i större format, vad är din mailadress?
Menar du unsharpmask med USM?? (antar det..)
Jag ska testa det i alla fall.

Troligtvis har jag fått in ljus i kameran fast jag trodde att jag undvek det, men men...

Tack för hjälpen!!

Tiden går och kanske blir man lite klokare efter hand. Färgerna lyftes fram i a- och b-kanalerna i LAB-läge (vilket reducerar slöjintrycket), luminanskanalen bearbetades avseende svart- och vitpunkt och gavs lite mer kontrast. Lätt färgförbättring i a- och b-kanalerna. USM 20/40/0 för högre lokal kontrast i luminanskanalen följt av USM 120/0.3/0 för skärpa.

Bilagor

• 237org_fs.jpg
    237org_fs.jpg
    58.2 KB · Visningar: 262
ANNONS
Götaplatsens Foto