Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavtändare funkar bara en gång.

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Jag har en slavtändare från Hama.
Med vissa blixtar så funkar den bara en gång.

Man måste stänga av och på blixten för att den ska funka en gång till.

Själv har jag inte orkat fundera mer utan bara sorterat bort de blixtar som inte funkar (allihop gamla kamerablixtar minst 10 år gamla några med tyristor andra bara med ett effektläge)

För ett tag sedan hade vi i klubben ett litet evenemang där vi körde studioblixtar (även de gamla) och vi fick samma effekt.
Då hade vi en slavtändare med pc kontakt och för att få det att fungera var man tvungen att koppla ur synksladden till blixten mellan varje tagning.

Eftersom det funkar att göra tändaren helt strömlös (antingen genom att stänga av blixten eller genom att dra ur synksladden) så kan man tänka sig att vissa blixtar låter en viss spänning ligga över slavtändaren hela tiden även när de blixtrar, medan andra för en liten stund låter tändaren bli spänningslös?

Kan någon som kan det där med elektronik sprida lite ljus i vad som sker?
Har någon annan liknande erfarenheter?

puff

Vi gör ett nytt försök.

Vi har nu provat flera olika slavtändare och alla ger desvärre samma resultat. Vi försöker få till en liten fotostudio på fotoklubben och det blir väldigt tokigt att inte kunna använda slavtändare.

All information i ämnet är av intresse.

har haft samma problem.

köpte ett par slavtändare från photax och de funkar perfekt

tror det har något med polariteten att göra

/Adam

En av mina blixter (en Hanimex, troligen minst 20 år gammal) vill inte fungera efter att ha triggats en gång av en slavutlösare, spelar ingen roll vilken av dem jag använder. Övriga blixtar (Nissin och Sun), även de omkring 20-25 år gamla fungerar utmärkt med slavutlösare. Varför det är så har jag ingen aning om, men efter omstart så fungerar Hanimexen igen men bara en gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto