Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Små digitalare utmärkta för streetfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag har efter år av användning av canon eos 30 äntligen skaffat en digital kamera, en canon g3. Jag hade inte råd med en digital slr, därför blev det en g3 för 6500:-. Jag har alltid gillat streetfoto (på människor i smyg alltså), och den här lilla saken har revolutionerat mitt fotoliv.
1. Tack vare den vridbara skärmen så behöver jag inte lyfta kameran till ögat och tilldra mig uppmärksamhet.
2. Tack vare kamerans storlek så "ser" människor inte den lika mycket som en slr.

Någon som har liknande erfarenheter (i streetfoto)av sk. digitala kompaktare?

Jag har alltid tänkt att det ska bli en digital slr när de kommer ned i pris, men mina erfarenheter av denna kamera har fått mig att vilja ha en liten kamera för detta syfte, dock skulle jag vilja ha utbytbar optik, leica kom igen nu gör en digital med utbytbar optik!

Jag har förut alltid tyckt att slr är för små, nu tycker jag att de är för stora, borde det inte gå att krympa husen? (kanske lite utanför ämnet)

*Tjepar igen nyckelhålet*

En kamera med löstagbar videosökare som kan placeras i solglasögonen vore väl fräckt och kameran på handledan med lätt riktbar lins vore väl smutt?

Då får man nästan köra med en wearable... annars finns det iofs video glasögon som går på batteri, och har inte dom flesta canon kameror en composite utgång.. eller är den bara aktiv i visningsläge.

Annars är det ju fullt möjligt med videoutgången och vanliga videoglasögon. Voila.

Bilbo2 skrev:
Jag har förut alltid tyckt att slr är för små, nu tycker jag att de är för stora, borde det inte gå att krympa husen? (kanske lite utanför ämnet)
Du ska kanske titta på den där *ist D eller vad Pentax kallar sitt lilla "mirakel" som sägs vara världens minsta d-slr med sina 510gram.

Sen är ju frågan om man vill ha en Pentax, men det är ju en annan historia ;)

/A

ANNONS
Götaplatsens Foto