Annons

Små fjäll och stora näsor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fullkorn

Medlem
Kunde inte hitta något i gamla forum men valla mig gärna rätt om ni kan.

Att den mindre sensorn i digitalkameror ger en beskärning av bilden som skulle kunna kallas en brännviddsförlängning finns att läsa på många ställen men hur mycket påverkar detta förhållandet förgrund/bakgrund? En vidvinkel ger ju en stor förgrund i förhållande till bakgrunden och det borde ju inte ändras även om bilden beskärs. Jag fotar (ännu så länge analogt) ofta människor i fjällmiljö och favoritobjektivet är ett 75-150 eftersom fjällen i bakgrunden blir stora och näsor får rätt storlek i förhållande till öronen. Dessutom blir avståndet till motiven ganska lagom. Är det någon som har bytt till digitalt och upplever denna förändring som ett problem? Man borde ju behöva gå längre ifrån motivet för att få samma förhållande bakgrund/förgrund.

Om jag har förstått rätt så kallas storleksförhållandet mellan förgrund och bakgrund perspektiv och påverkas enbart av kamerans position i förhållande till objekten.

Påståendet kontrolleras lämpligast genom att ta två bilder från samma plats, en med tele och en med vidvinkel och sedan delförstora vidvinkelbilden så att utsnittet med objekten får samma storlek som telebilden.

Tack för ditt snabba svar Anders!
Efter lite funderande inser jag att det bör vara som du säger. Att vidvinklar ger stora näsor måste ju bero på att man går nära motivet.
Ja, ja optiska villor...

Tack igen

ANNONS
Götaplatsens Foto