Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småbildsscanners i hyffsad prisklass

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Tjoho!
Jag har precis skaffat min första analoga kamera och jag kan medge att jag väntar på leveransen med stor spänning. Nu i veckan ska jag ta två filmer som jag skickar vidare för framkallning men jag hade i framtiden tänkt framkalla själv och scanna.

Det är kring scannandet jag har frågor. Jag kan medge redan från början att jag inte behöver någon scanner med superupplösning då de flesta bilder jag tänkt scanna bara ska hamna i en databas och presenteras på internet i MAX runt 1000*1000 pixlar. De bilder som jag vill förstora på papper eller bara vill arkivera i större format hade jag tänkt skicka till ett "proffslabb". Är det en idiotiskt arbetssätt eller tror ni att det fungerar?

Vad för scanners finns det där ute? Vill helst inte spendera en förmögenhet och kan därför tänka mig att köpa begagnat. Det är väl i prisklasserna 0-3000 kr jag kan tänka mig ligga, absolut inte mer.

Tacksam för de svar jag kan få!

Jag säger som för det mesta: begagnad Minolta Scan Dual II/III/IV. Även i litet format uppskattar man korndefinitionen hos en riktig filmskanner. Priset brukar ligga kring tusenlappen och uppåt beroende på modell. När det är så pass billigt tycker jag filmskanner är det självklara valet, så länge man bara kör småbild.

Jahap, det låter bra.

Var ska man leta begagnad scanners? Blocket och tradera verkar inte ha några särskilda mängder.

ANNONS
Götaplatsens Foto