Annons

Smuts i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

LGreco

Aktiv medlem
Hej alla glada och kunniga,

jag har sökt på ordet "smuts" på forumet men då bara fått upp trådar angående smuts på censorn men inget om smuts i sökaren.

Kanske inte så konstigt, då smuts i sökaren antagligen är en lätt fiende att bekämpa, det är väll bara att putsa lite på sökaren så fixar det sig... eller?

När jag tittar in i sökaren så ser jag små smutsfläckar lite här och där, vilket är störande. Jag har putsat både på linsen och på sökaren men fläckarna består.

Någon som vet hur jag bättre ska gå tillväga? Eller rör detta sig om ett allvarligare problem? Sitter smutset kanske innanför glaset på sökaren, men det verkar ganska omöjligt.

Nåväl, tacksam för svar.

Skiten sitter troligen på mattskivan.

Ta utav objektivet och titta ovanför spegeln, där sitter mattskivan, fösök blåsa bort skiten med en typ apoteksblåsa eller liknande, tänk på att skiten sitter spegelvänt mot hur du ser det genom sökaren.

Vidrör under inga omständigheter mattskivan med något föremål, den är väldigt repkänslig, får du inte bort det med blåsan är det säkrast att lämna in den för rengöring än att försöka själv.

kent.

Fixat!

Nice Kent, inte bara ett snabbt svar utan ett snabbt svar som gav resultat direkt.

Tummen upp för dig och ett stort tack, ha det!

Tack - detta tips hjälpte även mig. Hade fått in ett hårstrå (?) och en "kludd" som syntes i sökaren men inte på bilderna. Blåste försiktigt med lite tryckluft på skivan på min 400D och vips var det fix! :)

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto