Gunte:
Vad bra, då vet jag att jag har möjligheten att köpa en stepring för dryga hundralappen och använda till båda objektiven... Blir en 52 till 58 för min del, och så köper jag i så fall linserna till 58mm.
Menar du så att inte linsen "lyses upp" eller något annat dumt? I så fall vet jag vad du menar, ungefär. =)
Thomas:
Ja, det vet jag, att de kan kombineras. Tänkte mest på att kvaliten kanske försämras ytterligare, eller att jag kanske inte behöver mer än, låt oss säga, 4+. Då kan jag låna ut de andra två till en kompis om vi är ute och fotar samtidigt, vilket jag och en tjejkompis till mig ofta gör.
Och jo, det låter mest logiskt att köpa linserna till det största objektivet, så man inte får en svart ring på bilderna.
Erland:
Jo, jag såg det om mellanringarna från Kaffabrus, men jag tror fortfarande att jag inte riktigt vill hålla på att strula med att få tillräckligt med ljus på bilderna, och då verkar förstoringslinser vara smidigare.
Jag har även hört talas om att man ska kunna sätta objektivet bak-och-fram, men även det verkar vara lite knepigt, så jag tror jag kör på linserna sålänge.
Stefan:
Ja, jag tycker att de bilderna är helt godkända. Om jag då tänker på att de från Hoya kostar mer (600kr för tre st) så borde de, i alla fall rent logiskt, vara bättre kvalitet på. Tyvärr stämmer det inte allt, att man får det man betalar för, men man kan ju hoppas.
---
Tack för svar allihop! Jag tror jag satsar på ett par förstoringslinser(close up) och en stepupring så att båda objektiven kan användas. Låter som ett smidigt sätt för mig att ta lite roliga bilder på halv och helnära avstånd.