Annons

Snabb fråga om förstoringslinser.

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyOboy

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa en bunt med förstoringslinser, mest för att ha lite kul och fota närbilder (och dessutom billigare för en student än att köpa ett macroobjektiv). Frågan är nu, till vilket objektiv ska jag köpa dem till? De jag har är;

18-55mm originalobjektiv från Canon

samt

50mm 1.8 Canon

Ger det någon fördel att kunna zooma vid fotograferingen? Eller kan man lika gärna gå längre ifrån motivet? Ska jag satsa på det objektivet som har bättre skärpa från början?

Nu vet jag ju iofs inte så mycket om canons sortiment, men ett par mellanringar till ditt 50 1,8 skulle väl vara en god idé! Kolla på tex scandinavianphoto.se, där står det ju lite om vad dessa gör och hur stor förstoringsgrad du får.

Mellanringar kostar dock en rätt stor slant mer, vad jag har sett.

En annan sak jag funderade på var att man kanske kunde köpa en stepring, och sedan placera förstoringslinsen på den? I så fall skulle jag ju kunna köpa en stepring som har 52 till 58, och köpa förstoringslinserna till 58mm...

Men det kanske blir galet, med tanke på att linsen hamnar längre ifrån den yttersta linsen på objektivet?

Som sagt, jag frågar igen;

Vilket objektiv bör jag köpa förstoringslinserna till? Objektivet som är dyrare (och kanske bättre kvalitet i skärpan?) eller det som har zoom-funktion (och kanske mindre kvalitet i skärpan?).

Ger det någon fördel att ha zoom-funktionen, eller kan man bara backa (om det finns utrymme) med 50mm?

Går det att använda stepringar till närbildslinser, eller blir det strul med dem då, med tanke på att de hamnar längre ifrån objektivet?

De förstoringslinser som är av sådan kvalitet att de ger rimligt bra bilder, kostar, per styck, MER än ett set om tre mellanringar. Köp billiga linser från kaffebrus.com om Du inte tror mig, de duger som softningshjälpmedel, inte mer, imho.

Det enda rimliga är mellanringar - tillsaman med Ditt 20/1,8 är Du helt rätt ute. En helt ny välrd kommer att öppnas. Kolla på eBay. Se bara till att Du får ringar med elektriska kontakter, så att ljusmätningen fungerar. AF kan Du i alla fall glömma för makro. Komplettera med stativ och helst också en inställningssläde. Det finns billiga sådana, eller manuella bälgar, där släden finns med, på eBay.

Ebay vill jag helst utesluta direkt, dels känns det inte säkert, dels har jag inget eget betalkort och liknande.

Men är verkligen kvalitetsförlusten så stor med förstoringslinser, de som är från Hoya? Det känns ändå som om det är det smidigaste sättet att ta lite roliga närbilder för en fotograf med knapp budget och det känns även smidigare eftersom man då inte i första hand måste tänka på att ha med sig en massa prylar(stativ etc), ingen ljusförlust och man kan gå ner på låga nivåer utan problem.

Om jag däremot väljer mellanringar, är det något fel på de mellanringarna som fanns att köpa på kaffebrus.com?

Sedan så var det min andra fråga;

OM jag skulle välja att använda förstoringslinser, går det att använda stepringar för att kunna utnyttja linserna till båda objektiven?

Klart du ska skaffa dig en försättslins.En +3 är lagom men du kan även köpa en sats och variera dig.Det passar bra med ditt zoom men fasta 50:an ger förmodligen bättre resultat och möjlighet att leka mer med kort skärpedjup.Bifogade bilden är tagen med en enkel Proline lins med +3 dioptrier.
Viktigt är dock att du skuggar för att undvika ströljus.
Mvh/Gunte..

Bilagor

• pict5496.jpg
    pict5496.jpg
    30 KB · Visningar: 606
Ja, just nu finns det på scandinavianphoto(den närmsta stora fotoaffären här i JKPG) ett sett med tre linser för drygt 600kr, vilket låter rimligt(kanske kan låta vänner låna en av dem etc)...

Kvaliteten på bilden blir alltså inte så stor?

Men du vet inte hur det skulle fungera med en stepring?

Och hur menar du med att jag bör skugga för att undvika ströljus? Är det mest för att få en jämn kontrast över det jag fotar? Om man pratar macrofotografering kan jag se fördelar med det, men det kan väl även vara snyggt med ljus om man inte går för nära?

Tack för ett bra svar. =)

SonnyOboy skrev:
Ja, just nu finns det på scandinavianphoto(den närmsta stora fotoaffären här i JKPG) ett sett med tre linser för drygt 600kr, vilket låter rimligt(kanske kan låta vänner låna en av dem etc)...

Kvaliteten på bilden blir alltså inte så stor?

Men du vet inte hur det skulle fungera med en stepring?

Och hur menar du med att jag bör skugga för att undvika ströljus? Är det mest för att få en jämn kontrast över det jag fotar? Om man pratar macrofotografering kan jag se fördelar med det, men det kan väl även vara snyggt med ljus om man inte går för nära?

Tack för ett bra svar. =)
Filtersetet från Scandinavian Foto m fl innehåller försättslinser med olika dioptrier (+1, +2 och +4) som är tänkta att kombineras. Med detta set kan du åstadkomma alla dioptrier från +1 till +7 eftersom dioptrin (förstoringsgraden) adderas när man sätter ihop försättslinserna så varianten med att "låna ut till vänner" gör att du tappar möjliga kombinationer. Du förlorar mera ljus när du sätter ihop flera linser. Hur mycket beror på kvalitén på linserna.
Du kan naturligtvis använda stepring(ar) men tänk på att köpa försättslinser som passar till ditt största objektiv som du tänker använda och köp stepring(ar) för att få ner diametern till dina mindre objektiv.
---/Thomas

SonnyOboy skrev:
Mellanringar kostar dock en rätt stor slant mer, vad jag har sett.
Billiga mellanringar (329 kr) finns t ex på kaffebrus.nu

Dessutom går det nog fortfarande att få tag på "omvändningsringar" -- alltså en liten adapter som gör att du kan sätta objektivet bakfram på kameran, med frontlinsen närmast bajonetten. Det gör visserligen alla inställningar helt manuella, men en billig och effektiv makromöjlighet.

Såg att fler svarat, men jag lägger in denna ändå nu när jag snabbfotograferat med linserna.

Köpte närbildslinser från kaffebrus för 200 kr, +1, +2, +4 och +10. -

Bra om man int vet om denna typ av fotografering passar en.
Jag är nöjd med köpet.'
Här är ett par bilder tagna med +10 och några med både +10 och +4 vilket tillsammans blir +14. -Några vid ca 50 mm bränvidd och några vid 200 mm.

Självklart är makrolinser mycket bättre!!! Men de kostar ju också mycket mer.

www.digitaliz.se/makro/plus10 1 50 mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus10 1 200 mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus10 2 50 mm.jpg
fwww.digitaliz.se/makro/plus10%202%20200%20mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus10 50 mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus10 200 mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus14 50 mm.jpg
www.digitaliz.se/makro/plus14 200 mm.jpg

Bedöm själv och köp därefter.

PS. Vid 200mm är det svårt att fokusera pga den korta skärpedjuet.

/Rommél

Gunte:
Vad bra, då vet jag att jag har möjligheten att köpa en stepring för dryga hundralappen och använda till båda objektiven... Blir en 52 till 58 för min del, och så köper jag i så fall linserna till 58mm.

Menar du så att inte linsen "lyses upp" eller något annat dumt? I så fall vet jag vad du menar, ungefär. =)

Thomas:
Ja, det vet jag, att de kan kombineras. Tänkte mest på att kvaliten kanske försämras ytterligare, eller att jag kanske inte behöver mer än, låt oss säga, 4+. Då kan jag låna ut de andra två till en kompis om vi är ute och fotar samtidigt, vilket jag och en tjejkompis till mig ofta gör.

Och jo, det låter mest logiskt att köpa linserna till det största objektivet, så man inte får en svart ring på bilderna. ;)

Erland:
Jo, jag såg det om mellanringarna från Kaffabrus, men jag tror fortfarande att jag inte riktigt vill hålla på att strula med att få tillräckligt med ljus på bilderna, och då verkar förstoringslinser vara smidigare.

Jag har även hört talas om att man ska kunna sätta objektivet bak-och-fram, men även det verkar vara lite knepigt, så jag tror jag kör på linserna sålänge. :)

Stefan:
Ja, jag tycker att de bilderna är helt godkända. Om jag då tänker på att de från Hoya kostar mer (600kr för tre st) så borde de, i alla fall rent logiskt, vara bättre kvalitet på. Tyvärr stämmer det inte allt, att man får det man betalar för, men man kan ju hoppas.

---

Tack för svar allihop! Jag tror jag satsar på ett par förstoringslinser(close up) och en stepupring så att båda objektiven kan användas. Låter som ett smidigt sätt för mig att ta lite roliga bilder på halv och helnära avstånd.

Köpte närbildslinser, och jag tycker att resultatet är helt godkänt för min del!

http://img89.imageshack.us/img89/2206/isenmacrokl8.jpg

Jag vet att bilden inte är gigantisk, men jag tycker att kvaliten är riktigt bra, trots att det sägs "försämra kvaliten" med linserna, och att varken kameran eller objektivet (kitobjektiv till Canon) är det bästa.

Riktigt nöjd med mitt köp, tack alla ni som gav mig råd! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto