Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbaste sätt att ställa om tumfokus till avtryckarfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hej på er!

På min D7100 har jag normalt ställt in att fokus triggas av tummen, i stället för avtrycket. I helgen träffade jag en två- och femåring som jag ville fotografera och upptäckte att min tumme var ALLDELES för långsam! :)

Finns det något snabbt och enkelt sätt att ställa om mellan tumfokus och AF-A på avtryckaren eller är det bara den vanliga vägen genom menyerna som gäller?

Per.

PS. Jodå, jag äger en handbok och jo, den har jag om inte läst så i alla fall letat i.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ställ in U1 eller U2 med samma inställningar som du har förutom att du ändrar fokusinställningarna kanske kan vara ett sätt?
 

iSolen.se

Guest
Hej på er!

På min D7100 har jag normalt ställt in att fokus triggas av tummen, i stället för avtrycket. I helgen träffade jag en två- och femåring som jag ville fotografera och upptäckte att min tumme var ALLDELES för långsam! :)

Finns det något snabbt och enkelt sätt att ställa om mellan tumfokus och AF-A på avtryckaren eller är det bara den vanliga vägen genom menyerna som gäller?

Per.

PS. Jodå, jag äger en handbok och jo, den har jag om inte läst så i alla fall letat i.
Du kan inte bara ställa in AF-C och hålla inne AF-ON-knappen och trycka av när det passar dig? Sen finns det olika AF-program du kan prova.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du kan inte bara ställa in AF-C och hålla inne AF-ON-knappen och trycka av när det passar dig? Sen finns det olika AF-program du kan prova.
Hm... Jag kanske bara tänker fel! Jag har bara använt tumfokus tillsammans med bara en AF-punkt för först fokusera på min valda punkt för ett sedan komponera om och exponera. Om jag använder alla (eller åtminstone många) fokuspunkter känns inte tumkontroll lika aktuellt.

Per.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hm... Jag kanske bara tänker fel! Jag har bara använt tumfokus tillsammans med bara en AF-punkt för först fokusera på min valda punkt för ett sedan komponera om och exponera. Om jag använder alla (eller åtminstone många) fokuspunkter känns inte tumkontroll lika aktuellt.

Per.
Men fortfarande. Om du använder AF-C (Continuous focus) med tummen och bara en fokuspunkt så kan du ju:
- hålla inne tumknappen
- sikta in punkten på motivet
- hålla inne tumknappen så länge du vill, medan punkten sitter där du vill i motivet
- släppa tumknappen och komponera om
- trycka av bilden med pekfingret


Petter ...
 

Kekekeno

Medlem
Hej på er!

På min D7100 har jag normalt ställt in att fokus triggas av tummen, i stället för avtrycket. I helgen träffade jag en två- och femåring som jag ville fotografera och upptäckte att min tumme var ALLDELES för långsam! :)

Finns det något snabbt och enkelt sätt att ställa om mellan tumfokus och AF-A på avtryckaren eller är det bara den vanliga vägen genom menyerna som gäller?

Per.

PS. Jodå, jag äger en handbok och jo, den har jag om inte läst så i alla fall letat i.
På Nikon klan du tilldela AE låsningen till tumavtryck hade det på min nD 800 och det funkade jättebra för det är ju där man normalt hat tummen. Trycker ner avtryckaren för5 att stålla skärpan därefter låser tummen fokuset. De e kanon.
Mvh // Kekekeno
 
ANNONS