Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snickare, köpråd! Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanN3

Medlem
Hej!
Ny medlem här och inte alls insatt i foto-världen.
Nyligen startat egen snickarfirma och märker snabbt att mina mobilkort inte räcker till, kvalitetsmässigt. Jag är aktiv på sociala medier samt har en enklare hemsida där kort och film kommer att bli upplagt.

Jag fotar både inomhus i små rum, större rum samt utomhus på projekten vi bygger. Så kameran bör vara ganska allsidig misstänker jag? Jag har även börjat fundera på en drönare för att kunna ta snygga helhetsbilder på utbyggnader och nybyggnationer osv, kan man hänga på kameran på en sån till och med?

Krav: Enkel, smidig, relativt billig, överföra kort via wifi eller blåtand till mobilen.

Som ni hör så är jag väldigt novis och trodde tills nyss att man inte kunde köpa något annat än systemkameror om man inte valde mobilen.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Hmm, jag slänger in ett svar så får nån expert rätta mig ;-)
Jag skulle kolla på t ex Canon G7mkIII för 8 papp eller Canon G9mkII för lite drygt fyra. Den dyrare filmar bättre och har bl a vinklingsbar skärm. Båda är lätta att koppla till mobil och passar bra för publikation på nätet.
Drönare vet jag ingenting om ;-)
 

Calavera88

Ny medlem
Utan att vara någon expert så skulle jag ev. fundera på ”alternativa kameror”, lite beroende på vad det är du fotoar och är ute efter för effekt. För detaljer kanske en systemkamera passar bäst, för hela rum kanske en 360-kamera vore något, för film kanske gimbal-stabilisering ger mer än en bättre kamera (typ en Osmo Pocket för kring 3.5kkr) och för större projekt kanske flygbilder från en drönare passar bra (typ en Mavic Mini för kring 4.5kkr). Sedan antar jag att det är rätt mkt annat som gör bilderna också, möbler, teknik, ljussättning etc...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Dagens bättre mobiltelefoner är faktiskt ganska bra. Jag är därför inte så säker på att det faktiskt är kameran som är problemet. Skulle snarare gissa att problemet är bristande efterbehandling och redigering, eller möjligtvis även avsaknad av sådant som stativ eller gimbal och bra ljussättning

Ladda upp några bilder som du inte är nöjd med och tala om varför, så kanske någon här kan ge dig bättre råd.
 

JohanN3

Medlem
Hmm, jag slänger in ett svar så får nån expert rätta mig ;-)
Jag skulle kolla på t ex Canon G7mkIII för 8 papp eller Canon G9mkII för lite drygt fyra. Den dyrare filmar bättre och har bl a vinklingsbar skärm. Båda är lätta att koppla till mobil och passar bra för publikation på nätet.
Drönare vet jag ingenting om ;-)
Tack! Ska kolla lite mera på dessa komeror du rekommenderar =)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har en Huawei p20 pro.
Vissa bilder blir väldigt bra men alltför ofta så blir det inte nog bra tycker jag.
Det finns lite för lite att ta på i dina frågor. Jag har en systemkamera med objektiv som begagnat gick på 45 000. Vissa bilder blir bra. Men vissa blir inte nog bra för mig heller.
Mina mobilbilder - iPhone 7 - blir dock alltid förvånansvärt bra
 
ANNONS