Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Soft-proof -> Convert To Profile... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Färghanterings fråga:

Har en icc profil från mitt labb som jag soft-proofar med. När jag är nöjd med bilden gjorde jag misstaget (?) att Convert to profile - Med Flatten Image aktiverat. Bilden ändrade sig inte, som jag gissade. Sen fick jag meddelande om från en mindre kunnig person att det skulle man inte alls göra utan låta den vara i sRGB. Sen sa en annan, som jobbar med Print och är riktigt duktig på bildbehandling att det inte spelade någon roll. För skrivaren slipper självmant konvertera bilden till sin skrivarprofil om användaren gör det. Kommer den i sRGB så konverterar den till profilen automatiskt.

Kan någon berätta hur det verkligen ligger till?

johan_w skrev:
För skrivaren slipper självmant konvertera bilden till sin skrivarprofil om användaren gör det. Kommer den i sRGB så konverterar den till profilen automatiskt.
Om det verkligen är den profil som labbet använder för sina utskrifter spelar det ingen roll om du gör det eller om det sker automatiskt på labbet.

Stefan

Re: Re: Soft-proof -> Convert To Profile... ?

stefohl skrev:
Om det verkligen är den profil som labbet använder för sina utskrifter spelar det ingen roll om du gör det eller om det sker automatiskt på labbet.

Stefan

Tack för ditt snabba svar.

Många labb har också en softproof profil som dom skickar ut, dvs det är inte den profil som bilden skrivs ut med.

Om du är osäker så ring till labbet istälet, alternativs konvertera om bilden till den profil du hade innan!

Film) (moose skrev:
Om du är osäker så ring till labbet istälet, alternativs konvertera om bilden till den profil du hade innan!

Det var det jag refererade till när jag skrev att om det verkligen var den profil som de använder. Bra att du förtydligade detta.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto