Annons

Solarisation

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Solarisation är tydligen när olika nivåer avbildas positivt och negativt i samma bild.
I den analoga världen åstadkoms solarisation genom en efterbelysning av kopian under framkallningen om jag förstod det rätt. Bl a lär Man Ray ha använt effekten.
http://photography.about.com/gi/dyn...e.com/Articles/Solarization/solarization.html

Hur användbar effekten är får var och en själv avgöra. Själv tycker jag det mest är en lite kul kuriositet.

De flesta som experimenterat med nivåkurvor i bildbehandlingsprogram har någon gång sett effekten av en kurva som går både uppåt och nedåt på olika nivåer.
Genom att lägga på en nivåkurva med både positiva och negativa flanker får man en solarisationsliknande effekt. En nivåkurva för solarisation har alltså två eller flera flanker som alternerar åt olika håll. Jag vet inte om det går att få fler än två flanker i den analoga världen.

Denna bilden har en solarisation med tre flanker:
- de lägsta tonerna har en positiv flank
- ungefär en tredjedel upp i tonskalan vänder kurvan ner i en negativ flank
- två tredjedelar upp vänder kurvan åter upp i en positiv flank
Om P=positiv och N=negativ flank, så har alltså denna bilden en PNP-kurva (räknat från vänster i kurvan när det nedre vänstra hörnet av kurvan motsvarar svart).

Bilagor

• solarizationpnp.jpg
    solarizationpnp.jpg
    44 KB · Visningar: 513
Sabatier-effekt är den korrekta benämningen när kopian efterbelyses under framkallningen för att få fram en solarisationsliknande effekt.
Riktig solarisation görs istället genom en kraftigt förlängd exponering.

Nivåkurvan för första bilden:

Bilagor

• pnp-curve.jpg
    pnp-curve.jpg
    10.8 KB · Visningar: 487
och varför skapade jag den här tråden? tja, långtråkig lörda' kanske...

Nä, naturligtvis vill jag se era solarisationer!

Någon som hittat en bra användning av effekten?

Jag lekte med solarisation i mörkrummet för en massa år sedan. Innan photoshop fanns. :)
Hade en bild upplagd på FS ett tag.

Är på jobbet just nu så jag kan inte lägga upp någon bild.

Hrmm, jag minns inte. :)
Förmodligen gjorde jag som det stod i en bok.
Jag har en bok, Mörkrumshandboken, som det står mycket skoj i.

Jag kan kolla när jag kommer hem från jobbet. :)
Har också en inscannad bild i datorn som jag kan lägga upp.

Enligt Mörkrumshandboken innebär solarisation att man slöjar bilden med ljus efter ungefär halva framkallningstiden. Oframkallade partier blir då mörkare och några toner blir omvända. Man får också en fin oskarp kontur (Mackielinjer) längs gränslinjerna mellan ljusa och mörka delar i originalet.
Man utsätter bilden för ljus genom att sätta framkallningsskålen under förstoringsapparaten.

Jag vet inte om min bild blev särskilt bra. Jag bara lekte lite. Som vanligt alltså. :)

Bilagor

• solarisation400.jpg
    solarisation400.jpg
    45 KB · Visningar: 419
Senast ändrad:
Ååh, så det var solarisation som det man gjort kallades :)

Bilagor

• solarisation.jpg
    solarisation.jpg
    46.8 KB · Visningar: 404
ANNONS
Götaplatsens Foto