Annons

Sony ZV-1F på ingång

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Sony släppte igår embargot på sin nya kompaktkamera ZV-1F, den tredje i familjen av ZV kameror fokuserar på vlog kunder.

Det är lite synd att vara upprepande men jag vill peka lite på priset här igen. För precis som det andra nya släppet från Sony med FX30 så är ZV-1F prissatt ganska annorlunda i Europa jämfört med USA där de flesta videorna kommer ifrån. Men denna gången är jämförelsen mellan Sonys egna kameror.

Jag tycker att ZV-1F är lite trevlig på pappret. Det är en ZV-1 men med ett fast 20mm motsvarande objektiv. Tyvärr är mängden kompromisser på vägen dit ganska smärtsam. Saker som står ut för mig är:

Ingen optisk bildstabilisering, enbart digital
Kontrastbaserad autofokus istället för fas detekterande
120 fps slowmotion mot 240 på ZV-1(högre i lägre upplösningar)
Ej RAW format för foton

Jag tycker även objektivet är fult designat men det är en subjektiv fråga, ser klart värre ut på den vita modellen än den svarta. Den enda märkbara styrkan är att det finns en filtergänga på 1F.

Dessa nedskärningar har gjorts för att möta en prispunkt, i USA är den 500 dollar. ZV-1 som den jämförs med kostar 700-750 dollar så ett ganska tydligt steg ner.

Men här i Europa är situationen ganska annorlunda. Här är ZV-1F lanserad för 650 euro, i Sverige verkar det vara 7500 kr. Men föregångaren ZV-1 ligger runt 660 - 700 Euro. Så för 10-40 Euro mer så får du en kamera som på alla sätt är bättre bortsett från att den har en annan brännvidd. Det sista är upp till användaren om det är en nack eller fördel.

Här i Sverige har ZV-1 legat på runt 8000 kr under delar av året men just nu kostar den 7000 kr på många ställen. Så budget modellen 1F är för tillfället dyrare än storebror ZV-1. Syskon nummer två ZV-E10 som är APS-C systemkamera kostar idag 7490 med hos Scandinavian photo.

Jag tror ZV-1F kommer få en ganska tuff lansering med den prissättningen gäller här. I ärlighetens namn så skar Sony bort för många funktioner för att den ska vara attraktiv oavsett pris kan jag känna. Jag tycker att Gerald Undones och DP Review TVs filmklipp från kamerans video ser bedrövliga ut med massor av överexponering i de ljusa områdena, överskärpt bild och märkliga färger. Avsaknaden av RAW för foto är med ett hårt slag i magen även om jag fotar mest jpeg. Men vissa situationer är det bra att kunna rätta till med en RAW fil.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en ZV-1, gav då 6490 kr. Den verkar vara nedsatt lite då och då. För mig är ZV-1 perfekt, förutom att den skulle varit lite mer vidvinklig. För vloggande blir det alldeles för tight crop, särskilt med utökade bildstabiliseringen på då man får motsvarande 30-nånting mm.
Denna nya kamera tilltalar mig inte på något sätt i och med avsaknad av RAW, ingen optisk IS och fast brännvidd. Oavsett videokvalitet, som kanske då också är bristfällig.
Min idealkamera hade varit en ZV-1 men med motsvarande 18-20mm brännvidd (inkl bildstabilisering på).
 

mikoto

Aktiv medlem
Ja, det är ju nästan inget som blev rätt med den här för min del. Objektivet och ibis är de stora problemen här. 20mm hade fungerat för mig om det var brännvidden man faktiskt fick i praktiken. Men då all stabilisering är digital så blir det inte så.

En till tråkig sak är att trots den fasta optiken och ganska liten sensor så är bländaren mindre än zv-1(vid 24mm) då max är 2.0. det borde gått trolla fram något snabbare. Men då hade man varit mer beroende av en vettig autofokus.

De enda två uppgraderingarna är usb-c kontakten och skruvfästet för stativet. Samt för min del orörligt objektiv med filter gänga som möjliggör montering av teleprompter.
 
ANNONS