Annons

Sortering i linux - med snabbknappar!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag sorterar mina bilder (som jag tror de flesta) när jag läst in dem. Oftast gör jag en extra katalog märkt "utsorterat", eller liknande. För att sortera bilderna använder jag g-thumb (2.2). Men det blir så krångligt och fel-känsligt.

För varje bild som ska utsorteras krävs:

1. Klicka höger musknapp
2. Klicka "Move" (eller tryck "M")
3. Klicka rätt katalog (eller TAB tre gånger)
4. Klicka OK

Eftersom jag gör det kanske hundra gånger i samma session skulle jag vilja ha möjligheten att använda en (funktions)knapp, som möjligen måste konfigueras eller skrivas makro för. Då skulle alltså arbetet bli:

Tryck på "kvar" eller "flytta", varpå nästa bild dyker upp.

Finns ett program som kan detta? Linux är ett krav.

Per.

Jag puttar upp frågan för att se om det möjligen finns någon som inte läste igår(*), men som kan hjälpa mig.

Per.

*) Jag har ofta själv en tendens till att bara läsa trådar som dyker upp med "listlatest".

Programmet mirage går att använda så som du beskriver. Jag har sagt åt programmet att skapa en underkatalog där bilderna ligger. Trycker jag på "m" så flyttas bilderna dit.

Ställ in det såhär:
Klicka på Edit -> Custom Actions -> Configure
* Dubbelklicka på "Move to Favorites".
* Välj ny sökväg undder "Commands". Jag skrev:
mkdir -p %P/sorterat; mv %F %P/sorterat/;[NEXT]
* Byt keybinding till "m".

Jag har för mig att man behöver starta om programmet för att en ny keybinding skall börja fungera.

Prova ordentligt i en slask-katalog så du inte tappar bort några bilder du är rätt om.

Lösningen visade sig finnas ännu närmare: g-thumb kan tricket! I g-thumb kan man programmera sifferknapparna på den separata panelen att göra snart sagt vad som helst. Jag trodde inte att jag kunde använda detta på min laptop, eftersom det inte finns någon sådan panel, men jag bara inte prövat ordentligt. Det finns nämligen en funktion som gör om m,j,k,l,u,i,o,7,8,9 till ett siffertangentbord som går fint att använda.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto