Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spännande bilder med kompakt (Ixus40)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj i forumet!

I väntan på att min hög med pengar ska växa så jag kan köpa en digital systemkamera använder jag en IXUS40. Tänkte bara höra om någon annan har en sådan/liknande och kan hantera den. Går det att ta annat än P/S bilder? Man kan ju göra en del manuella inställningar vad gäller skärpedjup, ISO, exponeringstid etc. Undrar om någon har sett några spännande bilder tagna med en IXUS/motsvarande. Ex. fina macron, spännande kompositioner etc. Hittar inga på fotosidan.se. Alla tips, länkar etc uppskattas verkligen. Önskar inga länkar till recesioner av kameran etc.

Ha det!

Menar du något sånt här? Visserligen med en Powershot A70, men Ixus:en har väl ungefär samma manuella möjligheter.

Bilagor

• img_4849.jpg
    img_4849.jpg
    42.5 KB · Visningar: 275
pinsamt!
Gjorde några sökningar och hittade genast en del bilder här på fotosidan. Ursäkta mitt förra inlägg. Men om ni har tips & ideér ang. IXUS tar jag imot dom tacksamt.

just sådana bilder :D
Har du tagit den? Berätta gärna lite om tekniken bakom bilden.
Mkt snygg bild! Fint ljus, fina färger.

Tyckte det var kul att testa om man kunde träffa rätt med en kompakt, med tanke på avtryckarfördröjningen. Lite exif:

Tv: 1/60
Av: 4.8
ISO Speed: 50
Flash: On
AF Range Mode: Macro

Tyvärr är tiden på kompakter lite för lång, för att frysa med blixten, blir inte riktigt skarpt. Annars så var det bara att ställa ett glas under en droppande kran och trycka, trycka, trycka..... Tills man hade lärt sig fördröjningen och träffade. Sen jag köpte en 300D, är det bara makroexperiment som jag använder A70 till, tack vare att kompakter har kort närgräns, är dom mycket tacksamma att använda till det

tack för infon.... ska hem och leta efter läckande kran för att se vad jag kan prestera med min ixus40. Postar här om det blev något :D

I väntan på att min 20D ska levereras kör jag med vår (nyinskaffad) Ixus 40.

Har bara lagt upp en ända bild här på FS och det är en macrobild som finns i mitt album.

Får leta bild-data hemma då jag sitter på jobbet nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto