Annons

Spara digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mizon

Medlem
Jag har nu testat Archos Jukebox Multimedia 20 gb
i ett par dagar och konstaterat att det inte är någon ide att köpa en massa svindyra minneskort.
Archos är en liten batteri driven hårddisk som du kan ha med dej i fickan och när ditt minneskort är fullt så är det bara att tanka över till hårddisken sen är det bara att fortsätta. Den kostar 5110 kr med frakt från www.dustin.se
http://www.archos.com/us/products/product_jbmm.html är adressen till Archos hemsida.

japp..det är en fiffig grej..köpte en tillsammans med min bäste vän som befinner sig i spanien just nu..han är mycket nöjd..och säkert jag oxå..när jag får låna den ;-)

mvh
/Kim

en pryl till...

Jag hade nog även spanat in Soligor Digital Album för att om man just skall spara bilder så har den prylen möjlighet att visa bildspel på Tv/projektor. Men å andra sidan sp spelar Archos Mp3. Det finns fler. Creativ Nomad Jukebox 3. Gb med FIREWIRE.

mizon skrev:
i ett par dagar och konstaterat att det inte är någon ide att köpa en massa svindyra minneskort.
Archos är en liten batteri driven hårddisk som du kan ha med dej i fickan och när ditt minneskort är fullt så är det bara att tanka över till hårddisken sen är det bara att fortsätta. Den kostar 5110 kr med frakt från www.dustin.se
http://www.archos.com/us/products/product_jbmm.html är adressen till Archos hemsida.

Har den Firewireasnlutning?
Hur lång tid tar det att tömma ett minneskort till den?

/Janne

mizon skrev:
Läste om den på länken du gav.
Blev lite tveksam på dess data.
Den har 20 GB men fotomodulen har 10 GB.
Kan du reda ut detta?
Måste man köpa till fotomodulen och tillkommer då 10GB eller blir kapaciteten bar 10 GB med fotomodulen.
/Hasse

Läste om den på länken du gav.
Blev lite tveksam på dess data.
Den har 20 GB men fotomodulen har 10 GB

Archos har gjort både en 10gb och en 20gb hårddisk.Om du är intresserad av en sådan här hårddisk så ska du köpa den som har endelsen foto i betekningen. Då får du med en kortläsare för minneskort det är det som skiljer.Själva hårddisken är ju presis som en vanlig hårddisk.
När du ansluter den till din dator så blir den en ny enhet på den här datorn iconen. Sen är det bara att dra och släppa mellan hårddiskarna.
Det går ganska fort men är det så man har riktigt bråttom så är det bara att köpa fierware eller usb 2 kabel. Men då måste man ju ha det på datorn först och främst. Jag kör usb och jag ställer ganska höga krav på grejerna och jag har inte uppfattat komunikasions tiden som störande.
När man kör över filer från minneskort till Archosen så tar det samma tid som du har kortläsare till din vanliga dator. Jag själv uppfattade det som lite snabbare.
Ett + för hårddisken är att hela sjassit är i metall med gummi på hörnena.
Ett - Displayen sticker lite utanför sjassit Men det är väll bara att sätta skyddsplast på glaset så klarar det sej.

Ett par funderingar:
1) Upplevs den som behändig att ha med i fotoväskan eller som en klump?
2) Är den ett bra alternativ med ett fast 256Mb-kort istället för en 1Gb microdrive?

Perfekt vore det med en ipod med CF-anslutning...

Du kommer absolut inte uppfatta den som klumpig,
Det klart den väger lite men det är inte så det stör.Jag fotar mycket motorsport och jag har en sundisk 512mb kort det klarar jag mej fint på då jag tankar över bilderna i mellan heaten. Mej fotar man bara natur och dyligt och inte bildfilerna är över 20mb så måste väll det funka tycker jag.
Jag brukar också smyga ner några mp3 låtar på hårddisken då har man ju något att lyssna på också menas man är ute och fotar. Jag personligen får lite bättre bilder om jag är glad och det blir man ju av sin favorit musik.

Toni: passar även CFII kort i den? (Microdrive)
hittar inget om det..

Eftersom jag har firewire på kameran o endast cf2 kort så kanske det inte fungerar =(
eller?

edit: ok.. finns visst som tillval med firewirekabel/port, frågan är om man hittar det någonstans i sverige?

Senast ändrad:
Hej

Jag har kört med en Digital Wallet i ett år nu, 20GB utförande.

Dock avråder jag från att kategoriskt lita på att man kan formatter CF kortet (eller tömma det) och sedan enbart förlita sig på denna typ av enhet.

På andra siter jag följer har flera gråtit ut om enheter som sabbat hela diskens 20GB i ett svep då batterier sviktat, de råkat stöta till den under nerladdning så disken gjort nån oväntat rörelse osv.

Att förlorta 20GB bilder i en smäll är ju förödande.

Jag använder min som ren backup i ren feghet.

På så sätt kan jag radera mistänkt dåliga bilder på CF kortet efter backup så jag kan utnyttja CF kortet bättre, har backup på alla bra bilder, ken ev förlora de lite sämre.

Roine

Calle S skrev:
Synd att den inte har CF-slot direkt, utan att man måste ha en adapter för minneskortet.
Ja. Ibland retar jag mig på att det ska vara så förb*nat svårt för de flesta att göra en klockren produkt. Jag är själv konstruktör och försöker >tänka lite< på det man håller på med. Marknaden för en billig pytte-hårddisk att tanka minneskort med måste vara ganska otroligt stor.
Hade Archos Jukebox inbyggd CF-slot hade det varit snudd på idealiskt. Nu ska man ha en klumpig adapter...jag tror jag avstår.
Jag tvivlar dessutom på att den klarar visa RAW-filer från Canon/Nikon...

Linmajon skrev:
Hade Archos Jukebox inbyggd CF-slot hade det varit snudd på idealiskt. Nu ska man ha en klumpig adapter...jag tror jag avstår.
Jag tvivlar dessutom på att den klarar visa RAW-filer från Canon/Nikon...
Ja, kraven är följande:
Minst 20GB hårddisk som ska gå att bygga ut.
Inbyggd CF-slot.
FireWire.
Batterisnål. Om den tog AA vore det guld.
Stryktålig.

Om den är snygg vore det ett plus.

sant att adaptern gör den lite klumpig, men rawbilderna kan man ju se via en samtidigt sparad jpg (om man har den funktionen i kameran), kanske kan kolla thumbnails annars?

Men hur är det med compactflash 2 stöd????
jag mailade dustin o frågade men de svarade på alla frågor utom den frågan.. *sucnågon?

ANNONS
Götaplatsens Foto