Annons

Står inför inköp av kamerautrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Hej alla!

Ämnar om ett par veckor införskaffa mig en ny kamerautrustning. Jag har en budget på ca 14000 SEK och initialplanen var att skaffa en Canon EOS 30, Canon EF 85/1.8 USM med motljusskydd och skylightfilter, batterigrepp BP-300 samt en fjärrutlösare. Tänkte dessutom köpa någon typ av reflexskärm, t ex Lastolite Tri-Grip. Nu när begagnat DSLR har rasat i pris funderar jag på om det är dumt och jag istället borde lägga pengarna på en begagnad Canon D-30 samt ett EF 50/1.8 istället, tillsammans med typ 512 MB CF.

I nuvarande stund äger jag en Nikon FG-20 med 50 mm Nikkor samt en Minolta Scan Dual III. Min tanke med att köpa nytt filmbaserat var att huset verkar redigt (mycket hus för pengarna) och att objektiven kan användas till DSLR i framtiden. Samt att jag ju har en bra filmscanner. Det är aspekter som bildkvalitet, handhavande och framtidsutsikter som jag funderar lite över. T ex hur en bild från en D30+EF50/1.8 står sig mot t ex en bild från EOS30+EF85/1.8 med Provia, Reala, Astia eller dylikt.

Sommarens projekt innefattar ett bröllop, en skottlandsresa samt förhoppningsvis lite porträttfotografering. I framtiden siktar jag på att skaffa fler objektiv (tele och vidvinkel), en kamerablixt (420EX el motsv) samt eventuellt studioblixtar.

Kom gärna med åsikter, jag är mest inne på EOS30-biten i nuläget men kan inte låta bli att fundera på en digital övergång.

Tack på förhand!

Tilläggas kan att bilderna till största delen visas i skärmstorlek på dator samt upp till 20x30 cm på papper, jag har ingen diaprojektor eller dylikt.

Hej

HAr haft en EOS D30 och en EOS 30, D30 ger kalrt bra bilder. Trro du kommer att uppleva ett lyft av att kunna byta ISO tal då du går in och ut ur byggnader. Var just i Thailand, där finns ju ett o annat tempel. Man ställer in ISO 1000, knallar in, tar ett par bilder, sedan går man ut, ställer ISO 100 om det är på dagen och kör vidare.

Så för resor är det suveränt.

Vil du ha originalfiler från D30 eller D60 är det bara att maila.

Roine

Beställde från Scandinavian Photo en EOS30 med BP-300 och EF85/1.8 USM i början av april. Enl Canon Svenska är det tydligen löjligt få leveranser av deras fasta gluggar till Sverige, så det verkar som jag får vänta till mitten av maj innan grejerna dimper in.

För att få de övriga grejerna så snart som möjligt (kamerahuset och diverse tillbehör) överväger jag nu att i nästa vecka beställa en vidvinkelglugg (som jag ändå tänkte köpa framöver) och flytta EF85:an till en egen order. Jag har kikat lite på Sigmas 24/1.8 EX DG som verkar vara ganska prisvärd. Några synpunkter på denna? Funkar den med EOS30? Den verkar finnas i lager vilket skulle göra att jag kan få hem grejerna fortifan :)

ANNONS
Götaplatsens Foto