Annons

Största praktiskt användbara softbox till hotshoeblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Hej, hej!

Hur pass stor softbox kan man använda till en hotshoeblixt, i detta fall en Sony HVL-F56AM? Kan det funka med en 60x60cm eller möjligtvis en 80cm octa? Vill i nuläget inte ge mig på studioblixtar, utan försiktigt testa och lära mig med den blixt jag har till förfogande.

60x60 cm borde inte vara några problem alls med den blixt du har.

En 80 cm Octasoftbox borde också gå bra. Lastolite EzyBox Hotshoe är ju på 76 x 76 cm, så därför borde det ju funka även med en 80 cm Octasoftbox...

Kaffebrusvarianten som länkades till ovan är väldigt platt, och det brukar betyda ojämn utlysning. Den borde åtminstone ha haft dubbla diffusorer. Fast den verkar ju ha funkat OK för Peter.

Lastolite är förstås dyrare, men har i alla fall dubbla diffusorer. 76x76 cm-varianten kostar väl i och för sig närmare 1.800 kr.

Själv har jag softboxar i lite olika storlekar, 60x60 cm och större, så ifall du bor i närheten av Göteborg kan du ju komma och testa med det jag har ifall du vill.

PS Kraftigare studioblixtar gör att man kan ha softboxarna på större avstånd, men då tappar man ju delvis en av deras huvudegenskaper - att ge ett mjukare ljus.
.

Tackar för svaren! Det verkar finnas många alternativ. Inte helt lätt at välja. Tur att Fotosidans forum finns tillgängligt i såna här fall. :)

Lastolite har sitt "hot shoe" sortiment, så jag antar att den största de säljer fungerar :)

Hade visst av någon anledning missat att dessa finns i storlekar större än 38x38 cm. Dock en aning för dyra för att bara vilja prova av ren nyfikenhet.

http://kaffebrus.com/gami-light-square-43-softbox-1564.html
Den använder jag. 43 x 43 cm. Fungerar bra tillsammans med 580II EX.
Ska du köra på en octa på 80 cm tror jag dock att två blixtar är att föredra.

Har kollat en del på softboxen från GamiLight och den verkar onekligen vara intressant. Du åstadkommer ju bevisligen bra resultat med den dessutom.

60x60 cm borde inte vara några problem alls med den blixt du har.

En 80 cm Octasoftbox borde också gå bra. Lastolite EzyBox Hotshoe är ju på 76 x 76 cm, så därför borde det ju funka även med en 80 cm Octasoftbox...

Kaffebrusvarianten som länkades till ovan är väldigt platt, och det brukar betyda ojämn utlysning. Den borde åtminstone ha haft dubbla diffusorer. Fast den verkar ju ha funkat OK för Peter.

Lastolite är förstås dyrare, men har i alla fall dubbla diffusorer. 76x76 cm-varianten kostar väl i och för sig närmare 1.800 kr.

Själv har jag softboxar i lite olika storlekar, 60x60 cm och större, så ifall du bor i närheten av Göteborg kan du ju komma och testa med det jag har ifall du vill.

PS Kraftigare studioblixtar gör att man kan ha softboxarna på större avstånd, men då tappar man ju delvis en av deras huvudegenskaper - att ge ett mjukare ljus.
.

Tack för erbjudandet om att komma och testa. Kanske lite väl långt att köra från Skåne tyvärr. Jag har en icke leveransklar order stående hos Cyberphoto, bestående av:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=bk3 och http://www.cyberphoto.se/info.php?article=129032.

Softboxen på 60x60cm finns inte på lager för tillfället. Så nu har jag börjat fundera på om det var förhastat att välja den storleken för att den kanske skulle vara för stor för ändamålet. I så fall kan jag ju alltid välja en något mindre storlek. Fast å andra sidan om det funkar med en större softbox så verkar en 80cm octa vara intressant: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=129023.

Ringde till Cyberphoto och fick hjälp att resonera fram ett beslut som kändes vettigt. Ypperlig kundservice som vanligt. Prylarna kom hem för några veckor sedan, men jag har bara hunnit testa lite smått än sålänge. Så långt är jag åtminstone nöjd. Tänkte dela med mig av hur sakerna ser ut om någon råkar vara intresserad eller har liknande funderingar.

Det slutade med följande prylar:

Manfrotto Mini Compact 1051BAC - belysningsstativ.
Quantuum 80cm Octa Softbox.
Quantuum BK-3 - hållare för softboxar etc till hotshoeblixtar.
Hama påsticksfot för blixtsko (för att kunna använda min Sonyblixt i ovanstående hållare.

Kompletterade sedan med Phottix Strato II Multi 5-i-1 för Sony från Kaffebrus.

Verkar åtminstone som att octaboxen funkar bra till min blixt. Verkar lysa ut rätt bra i kanterna. Men vad vet jag, är ju bara en noob när det gäller blixthantering. :)

Bilagor

• BlixtKit01.jpg
    BlixtKit01.jpg
    69.5 KB · Visningar: 508
  • BlixtKit02.jpg
    BlixtKit02.jpg
    85.7 KB · Visningar: 413
  • BlixtKit03.jpg
    BlixtKit03.jpg
    71.4 KB · Visningar: 415
  • BlixtKit04.jpg
    BlixtKit04.jpg
    59.2 KB · Visningar: 412
  • BlixtKit05.jpg
    BlixtKit05.jpg
    49.8 KB · Visningar: 406
Tackar för info. Hade siktat in mig på Lastolite EzyBox för hotshoe eftersom jag inte visste att detta alternativ med hotshoe-hållare för Quantuum softbox fanns. Det ser ju ut som ett riktigt prisvärt alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto