Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stativ för inomhusbruk

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Vad ska man välja för stativ till inomhusfotografering - och i undantagsfall utomhus? Kommer inte att använda så tunga kameror, max 5 kg räcker gott och väl. Vilken kulled? Stabiletet viktigare än smidighet. Gärna tvådelade ben. Helst under 5000 kr för stativ+kulled. Absolut max 7000.

för 5000 får du ju riktigt bra grejer, jag la 1500 på mitt stativ + kulled och är extremt nöjd (Velbon Sherpa 803R + QHD-62Q)

Jag hade lagt typ 2500 på ett bra paket, typ Manfrotto 190 XPRO B + 496RC2 och sen lagt resten på en blixt, objetiv eller kanske en liten hemmastudio.

Inomhus ställer ofast inte så himla höga krav. Oftast är underlaget plant och det blåser inte, så eg så funkar det med "vilket skit som helst" som är tillräckligt högt, iaf om du inte har några mer specialicerade krav.
Manfrotto 055 XPROB med 498RC2 borde räcka långt, men det finns ju även stativ som är ämnade mer för rent studiofoto som tex Manfrotto Super Pro 161 Mk 2B, som kan kombineras med tex 468MGRC2 (och det finns såklart andra alternativ än just manfrotto). Du kan u även överväga växelhuvud, beroende på vad du ska fota...

ANNONS
Götaplatsens Foto