Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för tubkikare och teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

munken

Aktiv medlem
Hola
Har insett att jag bör investera i ett nytt stativ då mitt gamla är för klent. Saken är den att stativet ska funka både för tubkikare och ett (förhoppningsvis) snart inhandlat 300/2,8-tele. Det jag tänkt plåta med telet är främst fågel men inte uteslutande.
Har sneglat på Velbons kolfiberstativ (630 el.640) som känns i det övre skiktet av den överkomliga prisklassen så frågan är främst, om nu inte det stativet är olämpligt, vilket stativhuvud man ska inhandla?
Är helt grön på området men ett videohuvud känns ju klart lämpligast med tanke på tubkikaren, men vad finns det för olika modeller/tekniker som kan fungera bra även för fotografering?
Antar att det får bli något av en kompromiss men det får man väl ta.

Tacksam för svar, Jonas.

Till tubkikare så är nog ett video/panorama-huvud det vanligaste och kanske bästa. Jag hade helt klart köpt ett kraftigt dimensionerat videohuvud till en tubkikare.

Till telefoto så föredrar jAg 100ggr/100ggr kulled. Men hade nog inte valt den till tubkikaren.

Stativ som Gitzo Classic 1300-serien lär nog vara mkt bra för ditt användningsområde.

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto