Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ: SLIK PRO 700DX ?

Produkter
(logga in för att koppla)

niduri

Medlem
Hej!

Jag har fått ett SLIK PRO 700DX-stativ i julklapp och vet inte riktigt vad som är bäst för mig så jag tänkte kolla om ni har förslag på om jag ska behålla det, byta in det mot något annat eller ge tillbaka det till förmån för att få tag på ett annat på annat sätt.

Det jag har tänkt att använda stativet till är för att plåta vindsurfare från land, för att ta med på vandring, mountainbike och (bergs)klättring ute i naturen.

För mina behov är ju detta stativ som går upp till 190cm(!) lite i största laget. Jag undrar därför vad ni har för erfarenhet och om ni har något bättre stativ som förslag till mig.

Huvudet har jag också en fråga om. Det har ju fler rattar och jag undrar om det finns enklare lösningar som är praktiska eller om det är det här som gäller.

Tack så mycket på förhand!

Niklas SLIK:s beskrivning av stativet

Det är aldrig fel att ha ett stativ som är lite för långt. Om du står på ojämn mark eller i utförslut (båda dessa tror jag är rätt vanligt förekommande i bergen) kan du behöva extra längd, även om du inte själv är två meter lång. Dessutom blir stativet stadigare om du inte behöver hissa upp mittpelaren.

Ett sånt där huvud, där man har separata låsrattar för varje axel, funkar alldeles utmärkt. De brukar också vara riktigt stadiga (och borde orka med ditt 70-200/2.8-objektiv).
Somliga föredrar kulleder. Dessa brukar gå snabbare att flytta runt (bara en skruv att mixtra med), men om man vill finjustera runt bara en axel är de lite jobbigare. De brukar också ha svårare med att hålla upp tunga objektiv.

Om inte det stativet känns helt fel, så är det väl lika bra att använda det ett tag och se om det verkar rätt. Jag har för mig att även SLIKs stativ har en vanlig gänga (3/8" UNC) för att kunna byta stativhuvud också om man vill det.

Tack för svaret John!

Jag var och hörde med Kameradoktorn där stativet hade köpts. För mig handlar det nog om att för att jag över huvud taget ska ta med mig stativet på vandringar, mountainbikestrapatser och vindsurfingutflykter så ska stativet inte ta för mycket plats. Det är för det mesta också positivt om det väger mindre. Överlag är också viktigt att det är hållbart och kan "slängas" med utan att lätt ta skada.

Det som talar emot detta stativ är:
* för det första att det i infällt läge är 77 cm högt/långt,
* för det andra att det väger 4,53 kg med huvud (3,53 kg + 1 kg) och
* för det tredje att huvudets översta vridspak står ut 10 även i ihopfällt läge (om den inte skruvas ur).

Det som talar för stativet är att det är:
* billigt/prisvärt/kostar inte så mycket,
* långt,
* stabilt och
* (troligtvis väldigt) stryktåligt.

Jag hör mig vidare för om stativ och tackar på förhand för all hjälp och information jag får av er!

Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto