Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Marzocchi

Aktiv medlem
Går i stativköpartankar.

Använder en Olympus C-740 Ultra zoom och kommer alldeles snart köpa en telekonverter.

Jag kommer i första hand använda stativet när jag åker och tittar på Formel 1. Viss naturfotografering förekommer också. Detta betyder att jag är mest intresserad av ett enbent stativ, då det är smidigast när man sitter på en läktare.

Jag har kollat in Soligor VM-415 som har en liten fotplatta och ett huvud som går att vinkla i höjdled.

Någon som har några tankar och idéer som kan hjälpa mig?

Clas Ohlsson!

Om man nu inte har jättestora krav, alltså!
Dom har väldigt billiga stativ där om man jämför med "riktiga" stativ i fotohandeln!

Köp ett Manfrotto (eller ev. Velbon) som du trivs med och som ser ut att kunna hålla ett tag. Montera kameran på och knacka på objektivet för att se om sökarbilden rör sig. Vanliga stativ kan användas som enbensstativ med benen ihopfällda.

/Pontus

Tack för tipsen, men vad är det för fel på Soligor-stativet? Jag har noll koll på stativtillverkare, men detta stativet verkar vettigt då det både har fotplatta och huvud, så man slipper köpa det i efterhand.

Inget, det är bara det att jag inte är något fan av enbensstativ, speciellt om man inte har något vanligt redan. Stativ är viktigare än fantastisk kamera/optik/film/sensor.

/Pontus

Faktum är att jag redan har ett trebensstativ, ett Viola (made in Japan) av modell äldre.
Detta blir inte stadigt om man inte fäller ut benen maximalt.

Ovanstående, tillsammans med faktumet att ett enbensstativ är smidigare, gör att jag kommer att införskaffa ett enbensstativ.

Mitt Soligorstativ i första posten har problem med att leverera sig till mig.

Har sett ett stativ på Expert. Det heter Activ(e) 930-nånting. Någon med erfarenhet av Activ-stativ?
Ska klämma lite på det på måndag, ska tex se om det är tillräckligt långt (har för mig det bara hade tre utskjutbara rör (istället för fyra hos Soligor).

Andra tips på monopods med sväng- och böjbart huvud? Gärna med snabbkoppling som tillval.

Stativen på Clas Ohlsson klar fotografering inomhus om kameran inte är bestyckad med tunga objektiv. Det fungerar alltså med en Canon EOS med 50 mm objektivet, eller mindre kameror. För arbete utomhus krävs det att benen inte fälls ut och att det inte blåser.

Stativets massa är a och o för stabil fotografering. Läste här på FS att för varje 100 mm brännvidd krävs minst 1 kg stativ. Efter att ha provat ett stativ i verkligheten som säljs på Clas Ohlson är jag beredd att hålla med. Stativets leder ska vara distinkta och inte på något sätt fjädra. När händerna tas bort från kameran ska inte bildutsnittet ändra sig. Där brister CO så det stänker om det. En krok undertill är alltid bra att ha så att ytterligare massa kan tillföras stativet.

/Roland - ledord: köp riktiga grejor och spara på så sätt lärpengar.

Senast ändrad:
Jag vet inte om du förstått det, men jag är ute efter en monopod, dvs ett enbent stativ. Med ett sådant känns det knasigt att ta bort händerna från kameran och att ha en krok undertill (för upphängning av extra massa)

Dock kan din sista mening vara användbar, och så som du skriver är det ju med så mycket annat.

Dock känner jag inte för att lägga ut runt 1000-lappen för ett Manfrotto (mfl) stativ som saknar huvud.

Jag vill ha ett högt (>160cm) enbensstativ med huvud för kring 500-lappen.

Det blir säkert bra. Om du gillar konceptet och tycker att Soligor-monopoden är för vek kan du ju byta upp dig. 500kr är ju inte hela världen.

/Pontus

Inhandlade idag ett Activ MP900.

171 cm utfällt läge
58,5 cm ihopfällt (4 sektioner)

3-vägs huvud med snabbkoppling, vattenpass,
Utfällbart fotstöd och gummi- och metall"tagg" nedtill.

Är hur nöjd som helst. Verkar fungera helbra.

ANNONS
Götaplatsens Foto