Annons

Stativhuvud + stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

prsson

Medlem
Hej
Jag hade tänkt och köpa ett stativhuvud från really right stuff, min fråga är om det funkar att använda den till vilket stativ som helst eller om det måste vara ett speciellt stativ?

Så länge stativet har standardskruv (1/4" eller 3/8" gänga) så passar kullederna. 1/4" är den vanligaste i botten på småbildskameror, 3/8" är lite grövre och vanligare på mellanformat, videokameror och kulleder. Det finns dessutom adaptrar att skruva i 3/8" för att komma ner till 1/4" om man skulle vilja det.

Vilket stativ funderar du på? Och vilken kulled?

Det beror på din budget. Själv har jag ett Gitzo GT3530LS till samma kula. Det är stabilt som tusan och lätt (1,8kg) men kostar en bra slant (runt 8000kr i Sverige, billigare utomlands). Gitzo har andra modeller också, bl.a. i aluminium eller basalt som väger lite mer men kostar mindre.

Det finns en del kinesmärken som liknar Gitzo men kostar betydligt mindre, t.ex. Feisol och Benro men de når inte riktigt samma finish. Manfrotto och svenska Stabil har också en del vettiga ben, liksom RRS själva.

Jag köpte min kula direkt från RRS men de finns även hos europeiska handlare som Cameranu.nl och Goecker.se. Cameranu tar ca 12000kr för BH-55, ett GT3530LS och en L-plate till kameran. Goecker tar 14000kr för samma kombo (inkl moms).

Jag har precis som Emil ett BH-55 huvud. Mitt sitter dock på ett Benro C-258 (annat nummer numera) kolfiberstativ.

Det kostar nog mindre än hälften än motsvarande Gitzo och är väldigt likt i konstruktionen men man ska inte inbilla sig att det är lika stabilt eller är lika fint arbetat som ett Gitzo. Jag är ändå väldigt nöjd med det och det är tillräckligt stabilt för allt jag har utsatt det för, lättjobbat är det också vad gäller benlås och så.

Om bara det bästa är gott nog och du ska ha tunga grejer är Gitzo ett bra val, men vill du ha nästan lika bra grejer billigare kan du titta på Benro. Enligt in åsikt är det bättre att köpa ett bra huvud och spara på stativet än tvärt om, huvudet jobbar man ju så mycket med när man komponerar och så, det betyder mycket om det har bra precision och går lätt att justera men ändå låser stenhårt. Stativet själv står ju mest och håller uppe grejerna bara ;-)

Hej
Jag hade tänkt och köpa ett stativhuvud från really right stuff, min fråga är om det funkar att använda den till vilket stativ som helst eller om det måste vara ett speciellt stativ?

Och jag har just BH-55 samt Gitzo 3531. Riktigt fint stativ och så, men BH-55, jisses vilken kul-led, helt magiskt :)

Nu vet jag ju inte vilken kamera du har, men köper du BH-55 så kan jag verkligen rekommendera en av deras snabbplattor, i mitt fall en L-plate som är måttanpassad till min Nikon D3s, och det är en sjukt stor skillnad mot Manfrottos snabbplattor, L-plate är rätt dyra, tror min gick på 2500kr, men med facit i hand tycker jag helt klart det var värt det!

http://reallyrightstuff.com/Product...desc=BD3-L:-L-Plate-for-all-D3-series-cameras

mvh Johan

Fundera på något billigare stativ som manfrotto190CXPRO3 Carbon Magfiber.
Skulle den funka med BH-55?

Tycker att de kulan är kraftig till det stativet. Funkar gör det säkert, men om du skall ha Manfrotto till BH-55 skulle jag satsa på något av 055 stativen i stället.

Har du inte budget till en BH-55 och ett stativ av bättre klass än Manfrottos 190-serie är det nog bättre att du köper ett billigare huvud för att få mer pengar över till stativet.

Dock kan du ju köpa ett billigt stativ med planen att byta upp dig till ett som är stabilare när ekonomin tillåter igen.Huvudet är ju lika bra oavsett vilket stativ det sitter på.

Funka och funka, stativets skruv passar i kulledens gänga om det är det du menar men om du menar allvar med att köpa världens kanske bästa kulled skulle jag definitivt köpt ett kraftigare stativ. Ett 190CX kostar 3000-3500 kr, lika mycket som ett Stabil Snabb eller Tredel. De senare väger mer men är mycket, mycket stabilare.

Precis som Alf och Rickard tycker jag att BH-55 är en ordentlig överdrift på ett 190CX. Har du så tunga grejer att du tycker dig behöva den största kulan så räcker inte ett 190-stativ. Köp hellre en BH-40 och ett 055CX i så fall, det blir inte särskilt mycket dyrare. RRS rekommenderar BH-55 till fotografer som regelmässigt använder objektiv i storleksordningen 300/2,8 och uppåt, de väger 3kg och uppåt exkl kamerahus. (Jag skall dock erkänna att jag köpte onödigt stort, såhär i efterhand hade en BH-40 räckt gott till mig, precis som RRS själva säger).

Jag har ett Stabil Snabb 88/150 cm i fint skick till salu med tillbehörsfötter för inomhusbruk 1800:- prutat och klart.
Kontakta mig om du är intresserad.

ANNONS
Götaplatsens Foto