Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativköp, Manfrotto 055 kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuspajp

Aktiv medlem
Hej på er. Jag har gått i stativköpartankar nu och har läst en hel massa trådar här samt Max Zomborszkis grymt bra guide här och de flesta verkar vara överens om att Manfrotto 055 är bland de mest prisvärda man kan få tag på nu. Jag har dock en fundering som jag inte har hittat svar på.

Jag har tittat lite på specifikationerna på det och det verkar vara ~135cm utan mittstången uppfälld. Jag provade att lägga på 10cm för huvud och hålla kameran på ett måttband i ungefär rätt höjd. Jag tyckte att jag fick böja ryggen lite väl mycket, och jag är inte allt för lång, runt 186 skulle jag tippa. Det finns nog folk som är längre än mig som har 055or, hur gör ni? Får ni böja er ner mycket eller hissar ni mittstången?

Just nu verkar det luta mer åt ett berlebach, de är inte många hundralappar dyrare och den högsta 3-sektionsmodellen är runt 154 utan mittstång, det är fortfarande lite kort men med huvud verkar det vara perfekt höjd.

Jag antar att jag behöver titta på dem IRL, kan ni rekommendera nått ställe i gbg som låter mig leka med ett 055?

/marcus

Hej och tack för det fina omdömet! Själv har jag 055:an men är cirka decimetern kortare än du och får kamerasökaren ganska exakt vid ögonhöjd när den sitter på stativet; så ja, jag tror du skulle få böja aningens på nacken. Så farligt mycket tycker jag inte det är om du inte ska stå så hela dagarna och att hissa mittstången 5-10 decimeter brukar inte vara hela världen. Jag ber om ursäkt för att jag kanske skrämt någon med min lite överdrivna "vingel"-animation :)

Däremot avråder jag bestämt från alternativet som en bekant köpte, ett stativ där kameran kom en liten bit över midjehöjd med mittstången fullt hissad. Den var både vinglig och obekväm att använda.

Men det är klart, hittar man två i stort sett likvärdiga alternativ man är nöjda med, skulle jag personligen ranka arbetshöjden som en av de viktigare kriterierna för beslut.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Berlebach men har dreglat lite över deras produktkatalog. Annars finns också Gitzo som gör modeller som är väldigt stora. Min far hade ett till kikaren som han använde för att kolla på stjärnor med. Jag kunde nästan gå raklång under det. Räkna med att vikten går upp på dessa dock.

Som icke-Göteborgare har jag mycket dålig koll på staden, men YFO verkar ha Manfrotto i sitt sortiment. Kanske någon med mer lokalkännedom kan guida dig till bra butiker.

När man vet vad man vill ha för finesser och egenheter hos sitt stativ så är mitt råd detsamma som med kamerahus (eller vilken typ av utrustning som helst), att göra som du tänker, gå och prova och klämma. Man måste tycka om utrustningen för att använda den. Något man retar sig på funkar sällan i längden, oavsett hur fin den må vara.

Mitt Feisol CT-3401 (som jag för övrigt tycker är mycket mer prisvärt än 055) är ungefär lika högt som 055:an. Jag är själv 183cm lång och visst får jag böja mig en aning, men jag upplever det inte direkt som något problem. Fotar man MYCKET (dvs hela tiden) med stativ så kan det kanske bli jobbigt, men använder man det lite då och då, då ser inte jag det som något problem iaf.
Sen kan man ju höja mittpelaren litegrann utan att det blir jättevingligt, även om det är bäst att ha den i botten.

Som David skriver så finns Manfrotto hos Scandinavian Photo. När jag var där senast (är iofs ett litet tag sedan) stod ett gäng stativ, både från manfrotto och Gitza framma, så det är bara att gå in och "leka". :)
YFO borde åxå kunna ha. De har ju en butik på Kungstorget. Jag har inte varit där dock, så jag vet inte vad de har och hur det ser ut där.

Hej och tack för svaren! :)

dumbo: CT-3401 verkar vara exakt som 055. Jag har tittat mycket på feisol innan och det allmänna omdömdet verkar vara att de är lite korta. Jag gissar på att det är för att folk jämför det med Gitzo och jämför 055an med billiga veblon. :) Jag får ta mig ytterligare en titt på feisol om jag bestämmer mig för att 055 är högt nog.

Jag fotar mest landskap och sånt så jag kommer använda stativet så ofta det bara går. Igår gjorde jag lite tester med en plastpåse, en bärrem och ett par colaflaskor och det verkar som att jag kan bära de 3kg som ett berlebach väger samtidigt som övrig utrustning utan problem. Sen kan man fråga sig hur överdrivet det är att sätta en kamera som väger 900g på ett 3kg stativ.. Sen måste jag bestämma mig för huvud också. Jag ser migsjälv som en person som vill kunna justera en ledd i taget och ta lång tid på mig så jag vill nog ha ett 3-vägs huvud. Manfrotto verkar ha några som inte har de där enorma handtagen som sticker ut (tex 460MG). Problemet som jag ser det är att få 3-vägshuvudet helt rakt. Där har ju berlebach en stor fördel med sina modeller med inbyggd kula.

På tisdag(om det är öppet) får jag ta en tur runt stan och kolla på det här.

ANNONS
Götaplatsens Foto