Annons

Stativtyper...

Produkter
(logga in för att koppla)

majja

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto stativ 055, jubileumsutgåva kit.
Jättebra, tycker jag som absolut inte kan någonting om prylar.
Men när jag hade besök av en kille som är utbildad ljud och ljussättare så säger han att det är ett videokamerastativ och inte ett stativ för vanliga kameror, anledning till detta, sa han, var att det är så grovt.
Stämmer det verkligen?
Vad har man för krav på ett stativ för vanlig fotografering?

Det beror väl på användningsområde, ska det vara portabelt eller stationärt i en studio. I första hand ska det vara stabilt och klara den utrustningen man ämnar sätta på det, och den tyngden kan variera beronde på kameratyp, storlek på objektiv m m. Jag har själv ett Manfrotto 055 som jag bär med mig i naturen. Det kanske är lite tungt, men det är bara bra tycker jag. För 2 veckor sedan var jag ute vid kusten och det blåste ca 17-20 msek då var det en stor fördel med tyngden. Men det klart är det för tungt kanske det blir liggande hemma och då är det inget bra stativ.

Det är möjligt att man resonerar så inom den bransch som din kompis jobbar i. Det har jag ingen aning om.

Men vi stillbildsfotografer vill ju också ha stadiga grejor att sätta våra kameror på. Eller hur? :)

A och O inom stativ är ju att dom skall vara stadiga. Och det uppnår man lättast genom tyngd och grovhet. Mitt första stativ var ett Velbon och jag resonerade på så sätt att det skall vara lätt så jag inte drar mig för att ha med det mig ut. Jag kunde inte ha mera fel. Jag tror aldrig jag har svurit så mycket över en fotoprodukt som jag gjorde den sommaren. Vilket skräp det var rent ut sagt.

Numera så innehar jag ett Manfrotto 055 PROB med en 308RC kulled vilka jag är mycket nöjd med. Visst väger paketet en del men det fungerar som det skall och är framför allt stadigt.

Han hade nog inte riktigt koll på vad han pratade om. Manfrotto 055 är ett stadigt bra stativ som kan användas båd till vanlig kamera och video.

Vad som skiljer kamerastativ från videsotativ är stativhuvudet, och hur man ställer in det. Videokamerahuvuden är gjorda för att man skall kunna panorera så bra som möjligt, medans vanliga kamerahuvuden är gjorda för att vara snabba och enkla att ställa in. Men det fungerar utmärkt att använda ett videohuvud även till vanlig kamera.

Tja, grovt och grovt.. Det kan ju diskuteras men tumregeln säger iallafall 1 kg stativ per 100mm brännvidd..

Ett 300mm objektiv skulle således kräva ett stativ på 3kg.. Och det stämmer väl rätt bra? Manfrotto 055 väger ungefär 2,3kg. Med huvud blir den totala vikten då någonstans runt 3kg - vilket är tillräckligt för mig, och säkert för dig också.. =) (Inte på resor kanske, men det är ju en annan sak).

Om du frågar mig tycker jag att 055 är alldeles lagom. Den utrustning jag har kräver ett bra stativ. Manfrotto 055 är perfekt i varje avseende! Stabilt och välbyggt. Det är ju bara en fördel att man kan använda det som videostativ också, eller?

Faktum är att som stillbildsfotograf kan man hämta mycket från filmvärlden, vad gäller stativ, ljus och olika klämmor.

Videostativ är perfekta för stillbildsfotografer, de är ofta kraftigare och har vev med mera som underlättar.

I morgon skall jag köpa ett stativ till.
Det blir då ett 074.

Jag funderade på 055 men det är lite för klent för mina ändamål, däremot gillar jag pelaren som kan vändas horisontalt.
Den där ”utbildade” snubben har fel vad gäller att 055 är ett videostativ. Det finns inga regler som säger vad som är vad. men ingen -tror jag- skulle hålla med om det han sa.

Senast ändrad:
Ovanligt korkat uttalande av den personen..det finns videohuvuden som passar lika bra eller bättre till tunga gluggar som till en videokamera.Allt handlar om brukarens eget behov, tycke och smak.
mvh/gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto