Annons

stillbild från video Z6

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Hur stor kan man trycka bilden från video i bra magasinstryck ?

Har filmat med min Nikon Z6 II ( inställning 3840 x 2160 30 p ) och nu "plockat ut " en jpg stillbild från filmen.
Bilden blir 3840 x 2160 48 x27 cm vid 200 pixlar/tum enl. photoshop . Om bilden skall tryckas med bra kvalite
hur stor kan den bli i magasin ,veckotidning ?
om rörligt motiv skall jag ha annat antal bilder/sek ?
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Ska du trycka med 300 punkter/tum minskar den till 2/3, förstås.
Om du ska ha bilder till tryckning är det förstås bättre att du fotograferar än filmar. Då får du 24 megapixlar istället för åtta.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Ska du trycka med 300 punkter/tum minskar den till 2/3, förstås.
Om du ska ha bilder till tryckning är det förstås bättre att du fotograferar än filmar. Då får du 24 megapixlar istället för åtta.
Tack för snabbt svar ! minska med 2/3 innebär att den kan bli ca 10 x 20 cm vid 300 punkt/pixel, vilket är ganska bra ....
Att film såhär och plocka ut stillbild är ett alternativ om kunden vill ha både och ,och man ensam skall hinna med båda.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Problemet är inte bara upplösningen, utan att man normalt sett vill ha längre slutartider för video än för stillbild för att det ska se bra ut, i vart fall för normala matningshastigheter. Något som då ger en inte obetydlig sannolikhet för att den utplockade bilden inte är så skarp som önskat om någonting rör sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är inte bara upplösningen, utan att man normalt sett vill ha längre slutartider för video än för stillbild för att det ska se bra ut, i vart fall för normala matningshastigheter. Något som då ger en inte obetydlig sannolikhet för att den utplockade bilden inte är så skarp som önskat om någonting rör sig.
Vilket syns ganska tydligt i TS exempelbild.
 

lonian

Aktiv medlem
Hur stor kan man trycka bilden från video i bra magasinstryck ?

Har filmat med min Nikon Z6 II ( inställning 3840 x 2160 30 p ) och nu "plockat ut " en jpg stillbild från filmen.
Bilden blir 3840 x 2160 48 x27 cm vid 200 pixlar/tum enl. photoshop . Om bilden skall tryckas med bra kvalite
hur stor kan den bli i magasin ,veckotidning ?
om rörligt motiv skall jag ha annat antal bilder/sek ?
Tittade på bilden.
Jag föreslår, om det nu är denna bild som skall användas att du lägger på skärpa i efter redigeringen. Jag snabbtestade och det ser mycket bättre ut.
 
ANNONS