Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Storlek på bildfil vid stor utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

storspov

Aktiv medlem
Har några dia som jag tänkte lämna in för att scanna och göra 50x70 utskrifter av. Jag hade tänkt lämna in småbildsdiorna till ett proffs lab här i Örebro (spectravision). Dom tar 150kr per inscanning för bildfil upp till 15mb (därefter 10kr per meg). Min fråga är hur stor bildfilen bör vara för att få bra utskriftskvalitet? Räker 15mb eller? Och är 150kr dyrt för en högupplöst inscanning?

Är novis inom just detta område och är tacksam för hjälp.

/Simon

En utskrift i den storleken från en fil på 15mb (8-bitars färg) ger ca 100ppi, vilket är klart i minsta laget. Du bör upp mot iaf 250-300ppi och då landar filen på runt 100-140mb.

Givetvis beror det ju även på betraktningsavståndet men 100 ppi är iaf i minsta laget.

Jag vet inte vad som är "brukligt" att ta betalt för sådana tjänster, men om du ska scanna några bilder och upp i de storlekarna kan du ju lika gärna köpa en egen scanner.

Edit:
Ovan gäller förstås OKOMPRIMERADE bilder. Alltså i TIFF eller liknande.

ok. då är jag med. Jag är dock fortfarande lite förvirrad. Vad får man för bildstorlek när man fotar med ex. en canon d10? Är inte det runt 8mb. Dessa filer ska man ju kunne göra stora förstoringar av med god kvalitet.
Är jag ute och cyklar? Nån kanske kan förklara de komponenter som avgör bra bildkvalitet? Förmodar att det skiljer sig på inscannade bilder.

/Simon

Bildfilerna från en 10D (exempelvis) är RAW-filer som innehåller rådata från bildsensorn. Denna data komprimeras dessutom förlustfritt. Om man omvandlar filen till en okomprimerad TIFF så blir den ca 20MB stor. Därtill är bilder från digitala kameror "renare" och innehåller inget "korn" på samma sätt och därför tål de att interpoleras mer (iaf om de är tagna på någorlunda låga ISO-tal). Därför kan man förstora en 20MB digitalkamerabild mer än en 20MB inscannad dia eller negativ.

Man kan säkerligen gå ner en smula i kvalitet beroende på betraktningsavstånd osv, men man behöver mer bilddata från en inscannad bild än från en digitalkamera iaf.

Har du en bläckstråleskrivare kan du ju själv testa att ta lämplig bild och göra en delförstoring i 100ppi och se vad det ger för resultat.

Nu får jag väl tillägga att jag inte är någon jätteexpert och aldrig har gjort fullt så stora utskrifter/uppförstoringar.

Edit:
En del bildskärmar av lite större modell visar runt 100ppi lite beroende på vilken upplösning man kör. Det blir alltså ungefär som att titta på bilden i 100% på datorskärmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto