Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lealos

Avslutat medlemskap
Jag planerar att köpa ett UV-filter för att skydda linsen.Frågan är kanske dum, men hur vet jag vilken storlek på UV-filtret jag ska välja. Skiljer det sig mellan objektiv? Jag har ett Canon EF 85mm f/1,8 USM.

Tacksam för svar
/Andreas

filterdiameter

Någonstans kring frontavsnittet på objektivet står filterdiametern angiven,exvis 77 mm, 55 mm etc.Bara att leta..

till 85mm 1.8 skall du ha 58mm filter.

Det är skillnad på "mm o mm"..
85 mm är den optiska brännvidden och har inget att göra med något fysiskt mått på objektivet.

Filterdiametern kan ibland stå graverat på objektivet (dock ej på denna). Då har den oftast ett "diametermärke" framför siffran: en ring med streck igenom.

Du kan se vilka filter som passar till respektive objektiv på t ex Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/pri_canon_obj.php?Show=Yes&ArticleIDGroup=42&sortera=&prislistan=&onshelf=

Tack så mycket!
Jag hittade faktiskt E-58 ingraverat på linslocket men ej något på objektivet. Härliga snabba svar i det här forumet.

ANNONS
Götaplatsens Foto