Annons

storleken på bakre linsen

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Sitter med en Nikon 85 1,8 i min hand och "beundrar" den gigantiska glasytan bakom det bakre linslocket. Den är verkligen stor. Jag kan inte tänka mig att den går att göra så mcket större utan att man måste ta bort kontaktytorna som ska ligga an mot kamerahuset. Men då ska man tänka på att det här bara är en 1,8. Det finns ju en 85 1,4 också. Hur mycket större måste det bakre linselementet vara för att komma upp i 1,4?

Att det främre glasytan är större på samma 85mm glugg är större på 1,4an än på 1,8an är ju lätt att förstå men då måste väl rimligtvis också det bakre glaset också vara större.

Kan kontakternas placering hos Nikon vara anledningen till att det inte finns någon 85 1,2 som Canon har? Dom har ju kontakterna i samma riktning som glaset stället som nikon som har dom vinkelrätt mot glaset.

Ännu en menlös diskussion men vad är annars forum till för? =)

Nu är det ju inte en nikon jag har, utan en Canon EF 85/1.2, och bakre linselementet på den är 42mm i diameter. Hur stort är det på Nikons 1.8'a? Och hur mycket större ser det ut att kunna bli och fortfarande "få plats"?

Ja, mitt är ca 32-33 mm, svårt att mäta eftersom det är runt.

Bilagor

• 8518.jpg
    8518.jpg
    49.2 KB · Visningar: 483
zoomzoom skrev:
Kan kontakternas placering hos Nikon vara anledningen till att det inte finns någon 85 1,2 som Canon har?
Mycket möjligt, men det beror nog mest på att f/1,2 är "onödigt dyrt" för de flesta behov. Jag är inte säker, men jag antar att den bakre linsen (utgångspupillen vid stora bländaröppningar?) är lika stor oavsett brännvidden vid en viss ljusstyrka, förutsatt att objektiven vinjetterar lika lite/mycket. Alltså kanske man får plats med f/1,2 eller värre om man accepterar en del vinjettering, så att det bara är f/1,2 i mitten av bildcirkeln. Vår vän Lennart Nilsson vet nog ett och annat om detta.

Såhär ser mitt manuella 55/1,2 ut bakifrån. Linsen är ungefär 36 mm i diameter, och här finns inte plats för några elektriska kontakter vad jag ser. Möjligen om de skulle vara helt platta.

Bilagor

• dsc_1818.jpg
    dsc_1818.jpg
    63.7 KB · Visningar: 570
Det intressanta är att den bakre linsen faktiskt inte är cirkulär! Den har en urfräsning som antagligen är till för att den inte ska ta i nedbländningsmekanismen i kameran. Framifrån syns det bättre:

Tillägg: Den här gluggen vinjetterar för övrigt knappt märkbart på DX ens vid f/1,2 och troligen inte heller särskilt mycket på FX. Så det där med utgångspupillen kanske inte stämmer?

Bilagor

• dsc_1822.jpg
    dsc_1822.jpg
    71.4 KB · Visningar: 462
Kikade på mina andra ljusstarka gluggar. 105/1,8 har en synlig linsdiameter på ungefär 32 mm, men linsen är faktiskt större, så ljusinsläppet snett in i bildcirkeln minskar inte så mycket ut mot kanten. 35/1,4 har ungefär 33 mm i diameter, vilket ju talar för att det är ungefär samma oavsett brännvidd.

Tillägg:

Walle skrev:
Canon har ju löst det där med kontakterna på detta sätt på 85/1.2

http://www.mir.com.my/rb/photograph...eos/EF-lenses/EF85mmf12LUSM/EF85mmf12L_AH.jpg

Man kan tycka att det borde medföra vinjettering, men eftersom kontakterna sitter i nederkant behöver inte hela bildcirkeln användas.
Ja, det där motsvarar ju ungefär urfräsningen på Nikkor 55:an.

Senast ändrad:
zoomzoom skrev:
Kan kontakternas placering hos Nikon vara anledningen till att det inte finns någon 85 1,2 som Canon har?
Ja och framförallt att Canon valde bort AF-pinnen. Om jag har fattat rätt så är det också pga av att fattningen/ingångshålet valdes större som Canonägare inte kan använda sina manuella FD till EF med AF.

(Vilken nörd-text: "manuella FD till EF med AF")

Har tyvärr inte min EF 50/1.4 hemma, men jag vill minnas att den har en betydligt mindre bakre linsdiameter än 85'ans 42mm.

När dyker Lennart upp och rätar ut frågetecknen tro? :) Vore intressant att veta vad och hur mycket bakre linsdiametern påverkar :)

Walle skrev:
När dyker Lennart upp och rätar ut frågetecknen tro? :) Vore intressant att veta vad och hur mycket bakre linsdiametern påverkar :)
Jag har påkallat hans uppmärksamhet;-)

En till gissning är att registeravståndet kanske har betydelse också. Alltså det mellan bakre lins och filmplan, vilket ju är olika beroende på hur bra närgräns objektivet har till exempel. Fast man mäter nog vid oändligheten?

Kikade också på Tokina 12-24/4 och Nikkor 200/4 som har väldigt olika stor bakre lins. Nikkorn har avsevärt större, men å andra sidan så ser den största bländaröppningen ganska precis lika stor ut som Tokinans bakre lins.

Re: Re: storleken på bakre linsen

Erik Schalin skrev:
Ja och framförallt att Canon valde bort AF-pinnen. Om jag har fattat rätt så är det också pga av att fattningen/ingångshålet valdes större som Canonägare inte kan använda sina manuella FD till EF med AF.

(Vilken nörd-text: "manuella FD till EF med AF")

Oavsett storlek på bajonettfattningen, hade de manuella FD-objektiven fortsatt att vara just manuella ;)

Det som inte går, som du kanske tänker på är att anända FD-objektiv med bibehållen möjlighet till fokus på oändligt avstånd (utan att använda en adapter med linser, som även förlänger brännvidden). Det beror på att avståndet från bajonett till filmplan/sensor är för kort på FD-objektiven (samma avstånd som EF-fattningen eller t.o.m. något kortare - kommer inte riktigt ihåg).

Re: Re: Re: storleken på bakre linsen

afe skrev:
Oavsett storlek på bajonettfattningen, hade de manuella FD-objektiven fortsatt att vara just manuella ;)

Det som inte går, som du kanske tänker på är att anända FD-objektiv med bibehållen möjlighet till fokus på oändligt avstånd (utan att använda en adapter med linser, som även förlänger brännvidden). Det beror på att avståndet från bajonett till filmplan/sensor är för kort på FD-objektiven (samma avstånd som EF-fattningen eller t.o.m. något kortare - kommer inte riktigt ihåg).
Ja ngt sådant var det och det upprörde en hel värld av användare och Nikon fick mycket klirr i kassan.

Bländaren definieras egentligen av de vinklar (x) ljusstrålar som kommer från bländarens periferi har mot optiska axeln. Det effektiva relativa bländartalet är lika med 1/(2*sin(x)) och omvänt blir då x = arcsin(1/(2*bländartalet)). Detta gäller i luft, vi får innerligt hoppas att vi slipper oljefyllda spegelhus så jag skippade brytningsindexen i formlerna:)

Utgångspupillen är den virtuella bilden av bländaren sådan den ser ut när man ser in genom den bakre linsen, alla linserna från bländaren och bakåt påverkar alltså både utgångspupillens storlek och hur djupt in i objektivet den finns. Observera att utgångspupillen kan befinna sig hur långt framför bildplanet som helst så länge bara diametern växer proportionerligt så att vinklarna består (är avståndet oändligt är objektivet telecentriskt med avseende på bildplanet, detta begrepp används dock lite slarvigt i marknadsföringen). Det som är konstant vid ett och samma relativt bländartal är alltså avståndet mellan utgångspupill och sensor dividerat med utgångspupillen diameter. Denna kvot bestäms med formlerna ovan (observera att det är sinus och inte tangens, så kvoten blir INTE exakt lika med bländartalet, vid t.ex. f/1,414... ska vinklarna mot optiska axeln vara 20,7 grader och då blir istället kvoten 1,32).

Den bakre linsen behöver i princip bara vara så stor att ljusstrålarna från utgångspupillen når fram till sensorns mittpunkt men är naturligtvis i praktiken större för att hålla vinjetteringen inom rimliga gränser. Det bör kanske förtydligas att det inte finns något som hindrar att utgångspupillen är mycket större än den bakre linsen, detta påverkar bara vinjetteringen.

Den riktigt allvarliga begränsningen vid höga ljusstyrkor är spegelhusets höjd i förhållande till dess djup. För att få in strålknippet från ett f/1,4-objektiv måste höjden vara djupet dividerat med 1,32 och så långt brukar det funka. Vill man däremot få in strålknippet från f/1,0 måste spegelhuset vara 15 % högre än djupet och det är svårare att åstadkomma. I praktiken går det naturligtvis att acceptera att spegelhuset skymmer lite (syns i så fall på att oskärpehetscirklarna inte blir cirkelrunda ens i mitten) om man bara ärligt kompenserar genom att öka diametern en del så att lika mycket ljus kommer fram. Detta är dock extremt oekonomiskt så i praktiken lär de låta bli att kompensera.

Makten skrev:
Kikade på mina andra ljusstarka gluggar. 105/1,8 har en synlig linsdiameter på ungefär 32 mm, men linsen är faktiskt större, så ljusinsläppet snett in i bildcirkeln minskar inte så mycket ut mot kanten. 35/1,4 har ungefär 33 mm i diameter, vilket ju talar för att det är ungefär samma oavsett brännvidd.
Jag vet ju inte hur du mätt detta men om 35:ans utgångspupill bara är 33 mm så innebär det att den är belägen knappa 44 mm (33*1,32) framför sensorn vilket känns alldeles för lite. Gissningsvis har du hållit objektivet på för långt avstånd och då blir perspektivet fel så att en helt annan diameter i objektivet skymmer sikten. Egentligen ska man hålla objektivet lika nära ögat som sensorn befinner sig på för att kunna se hela öppningen (men på så nära håll kan vi inte se skarpt så då fallerar avståndsbedömningen och därmed möjligheten att bedöma storleken, hålet kommer dock att omfatta 41,4 grader av ditt synfält, vilket är det viktiga).

Pupillen skrev:
Bländaren definieras egentligen av de vinklar (x) ljusstrålar som kommer från bländarens periferi har mot optiska axeln. Det effektiva relativa bländartalet är lika med 1/(2*sin(x)) och omvänt blir då x = arcsin(1/(2*bländartalet)). Detta gäller i luft, vi får innerligt hoppas att vi slipper oljefyllda spegelhus så jag skippade brytningsindexen i formlerna:)

Utgångspupillen är den virtuella bilden av bländaren sådan den ser ut när man ser in genom den bakre linsen, alla linserna från bländaren och bakåt påverkar alltså både utgångspupillens storlek och hur djupt in i objektivet den finns. Observera att utgångspupillen kan befinna sig hur långt framför bildplanet som helst så länge bara diametern växer proportionerligt så att vinklarna består (är avståndet oändligt är objektivet telecentriskt med avseende på bildplanet, detta begrepp används dock lite slarvigt i marknadsföringen). Det som är konstant vid ett och samma relativt bländartal är alltså avståndet mellan utgångspupill och sensor dividerat med utgångspupillen diameter. Denna kvot bestäms med formlerna ovan (observera att det är sinus och inte tangens, så kvoten blir INTE exakt lika med bländartalet, vid t.ex. f/1,414... ska vinklarna mot optiska axeln vara 20,7 grader och då blir istället kvoten 1,32).
Ojoj, det där behöver jag nog läsa en gång till vid bättre tillfälle än mitt i natten:) Får rita upp det framför mig tror jag.

Den bakre linsen behöver i princip bara vara så stor att ljusstrålarna från utgångspupillen når fram till sensorns mittpunkt men är naturligtvis i praktiken större för att hålla vinjetteringen inom rimliga gränser. Det bör kanske förtydligas att det inte finns något som hindrar att utgångspupillen är mycket större än den bakre linsen, detta påverkar bara vinjetteringen.
I så fall kan alltså den bakre linsen vara precis så liten att ingen mekanisk vinjettering uppstår om man mitt i filmrutan kikar ut genom gluggen, och då precis ser hela bländaröppningen? Är det precis i mitten som objektivets ljusstyrka definieras? Det ger ju i så fall rätt stora möjligheter att "fuska" sig till ett ljusstarkt objektiv som i praktiken vinjetterar så in i helsike att man i medeltal tappar flera steg.
Det som exempelvis Canon har att vinna med sin större bajonett antar jag då är att man främst kan göra de mycket ljusstarka objektiven så att de vinjetterar mindre, även om Nikons bajonett uppenbarligen tillåter f/1,2 utan problem.

Den riktigt allvarliga begränsningen vid höga ljusstyrkor är spegelhusets höjd i förhållande till dess djup. För att få in strålknippet från ett f/1,4-objektiv måste höjden vara djupet dividerat med 1,32 och så långt brukar det funka. Vill man däremot få in strålknippet från f/1,0 måste spegelhuset vara 15 % högre än djupet och det är svårare att åstadkomma. I praktiken går det naturligtvis att acceptera att spegelhuset skymmer lite (syns i så fall på att oskärpehetscirklarna inte blir cirkelrunda ens i mitten) om man bara ärligt kompenserar genom att öka diametern en del så att lika mycket ljus kommer fram. Detta är dock extremt oekonomiskt så i praktiken lär de låta bli att kompensera.
Jag har faktiskt funderat på varför man inte gör spegelhuset helt cirkulärt inuti. Finns det någon vettig anledning, för det är väl där begränsningen sitter om jag förstår dig rätt? En rektangulär spegel kan väl gott sitta i en cylinder istället?

Jag vet ju inte hur du mätt detta men om 35:ans utgångspupill bara är 33 mm så innebär det att den är belägen knappa 44 mm (33*1,32) framför sensorn vilket känns alldeles för lite. Gissningsvis har du hållit objektivet på för långt avstånd och då blir perspektivet fel så att en helt annan diameter i objektivet skymmer sikten. Egentligen ska man hålla objektivet lika nära ögat som sensorn befinner sig på för att kunna se hela öppningen (men på så nära håll kan vi inte se skarpt så då fallerar avståndsbedömningen och därmed möjligheten att bedöma storleken, hålet kommer dock att omfatta 41,4 grader av ditt synfält, vilket är det viktiga).
Det var den bakre linsen jag mätte, och eftersom jag mycket riktigt höll objektivet för långt från ögat så såg det ut som att linsens diameter också utgjorde utgångspupillen. Men så är det nog inte om man sätter ögat intill alltså. Jag antog ju i ett av de tidigare inläggen att den bakre linsen vid mycket stora bländaröppningar skulle utgöra utgångspupillen, men nu förstår jag varför jag inte begrep bättre. Jag har helt enkelt aldrig kollat genom objektivet från tillräckligt kort avstånd:)

Okej, låt mig se om jag förstått detta rätt:

1): Den bakre linsen måste vara minst så stor att den sett från sensorns eller filmrutans mitt inte skymmer den pupill som bländaröppningen utgör? Större lins minskar då endast vinjettering.

2): Och denna utgångspupill har en viss virtuell storlek för ett visst bländarvärde (oavsett brännvidd), men den kan alltså ändå se ut att vara olika stor eftersom den virtuella bilden befinner sig på olika avstånd från filmplanet?

Makten skrev:
I så fall kan alltså den bakre linsen vara precis så liten att ingen mekanisk vinjettering uppstår om man mitt i filmrutan kikar ut genom gluggen, och då precis ser hela bländaröppningen? Är det precis i mitten som objektivets ljusstyrka definieras? Det ger ju i så fall rätt stora möjligheter att "fuska" sig till ett ljusstarkt objektiv som i praktiken vinjetterar så in i helsike att man i medeltal tappar flera steg.
Ja, det är i mitten, men om detta överutnyttjas kommer lyckligtvis synden att straffa sig själv när objektiven testas och betygsätts:)

Jag har faktiskt funderat på varför man inte gör spegelhuset helt cirkulärt inuti. Finns det någon vettig anledning, för det är väl där begränsningen sitter om jag förstår dig rätt? En rektangulär spegel kan väl gott sitta i en cylinder istället?
Jo, men mattskivan kan inte sitta alltför högt upp så det blir en begränsning där i alla fall, även om det borde gå att vinna en del. Om man försöker ändra spegelns vinkel så kan man i o f s höja framkanten på mattskivan men å andra sidan krävs då en längre spegel, hur man än vänder sig...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto