Annons

Studioutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Är riktigt sugen på att bygga upp en studio, även om inte pengarna finns än. Men det kan alltid vara bra att skaffa lite baskunskaper inom ämnet. Det jag funderar mest på är valet av märke.

Först tänker jag att t.ex. Kaffebrus har prisvärda kit. Men när jag sen tänker på framtiden, hur mycket pengar sparar man egentligen på att gå på ett billigare märke. Kommer man senare expandera är troligtvis inte möjligheterna lika stora som med ett av de större tillverkarna. För vad jag förstått har Softboxar och allt vad det heter likt objektiv lika fattningar, eller har jag fel? Hur gör man då? Hur går man vidare med ett från början "billigt" kit utan att behöva köpa nytt?

Är det inte egentligen bättre att börja på ett lägre plan vad gäller blixtar, och sedan öka i takt med behov?

Eftersom jag är grön på ämnet tänkte jag be er sammanställa en lista på ett fullt andvändbart studiokit. Inte med länkar och så, utan mer en checklista, vad behöver jag egentligen, och vad kan jag vänta med?
Sedan vore det roligt om vi även kunde få se på bra exempel på både prisvärda kit, från olika tillverkare i olika prisklasser, och det skulle vara jätte roligt att höra hur ni som har studio började, ge er berättelse!

(och ursäkta om jag ordbajsar en del väsentliga saker, men jag ligger pigg i sängen och skriver från iphonen, idéerna och framtidsdrömmarna sprudlar)

Mvh
André

ANNONS
Götaplatsens Foto