Annons

Suddig bakgrund, oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle behöva lite tips på hur jag uppnår en suddig bakgrund på en bild (oskärpa).

Jag vet att jag kan frilägga det jag vill behålla i fokus och sedan lägga en gradient med lins ofokus i photoshop men i och med att jag ofta har hår och lite mer komplicerade objekt att frilägga så tar detta väldigt lång tid. Att försöka jobba med större bländare är dessvärre inte en option det heller.

Så finns det någon plugin till eller något verktyg som gör detta automatisk?

Tacksam för svar

Topaz har en friläggningsplugin, ladda ned demon och testa. Stod om den på nyhetssidan här på fs för en tid sedan. (Skriver från mobilen så jag kan tyvärr inte ge dig en direktlänk.)

Måste du göra det vid efterbehandlingen? Ett enklare sätt är ju att använda en stor bländare vid exponeringen.

Per.

Problemet är att det är en hel häst som skall vara med på bild, alltså måste jag stå så pass långt ifrån att det ändå inte funkar.

Då tror jag du använder fel teknik. Med en 50/1.4 i väskan kan du välja skärpedjup helt själv. Du kan inte få oskärpa på stallväggen om hästen står med svansen mot den, men nästan allt annat borde gå att ordna. Om du leder ut hästen på en äng, eller så, bör du kunna få hur snyggt släpp som helst.

Per.

Då tror jag du använder fel teknik. Med en 50/1.4 i väskan kan du välja skärpedjup helt själv. Du kan inte få oskärpa på stallväggen om hästen står med svansen mot den, men nästan allt annat borde gå att ordna. Om du leder ut hästen på en äng, eller så, bör du kunna få hur snyggt släpp som helst.

Per.

Håller med. Är du 10 m ifrån hästen och har 1.6 cropkamera och f:1.4 på 50 mm brännvidd så är skärpedjupet ca 2 m
Är du 15 m ifrån så ökar skärpedjupet till 5 m.
Så se till att det är långt från väggen bakom hästen eller var utomhus.

/Stefan

Håller med. Är du 10 m ifrån hästen och har 1.6 cropkamera och f:1.4 på 50 mm brännvidd så är skärpedjupet ca 2 m
Är du 15 m ifrån så ökar skärpedjupet till 5 m.
Så se till att det är långt från väggen bakom hästen eller var utomhus.

/Stefan

Jag måste fotografera den i en ridbana som är omgiven av bråte, altså kan jag inte se till att jag har tillräckligt med avstånd. Tro mig jag har försökt göra det direkt i kameran men det funkar inte.

Jag måste fotografera den i en ridbana som är omgiven av bråte, altså kan jag inte se till att jag har tillräckligt med avstånd. Tro mig jag har försökt göra det direkt i kameran men det funkar inte.

OK. Vad är det du försöker uppnå? Är det ett konstnärligt bild av hästen du vill åt, dokumentera en händelse, eller är det något slag av "produktfotografering" du gör?

Per.

Jag tror han vill ha en bra bild på hästen men eftersom ridbanan och omgivningen ser ut som fan så vill han inte att man ska lägga märke till det och därför göra resten oskarpt... Mitt tips är att stoppa hästen i en transport och hitta en snyggare ridbana:)

/martin

I Photoshop finns ett filter som heter Lens Blur. Där går att härma oskärpa från objektiv. Man kan göra en djupledsmask ( depth map ) så skärpedjupet följer avstånden så att säga.

Är det hårda kontraster i bilden kan man få små fina oskärpecirklar också.

Lens Blur är dock lite mer svårhanterligt och långsamt än kommersiella pluggar som Bokeh och Focal Point.

I Photoshop finns ett filter som heter Lens Blur. Där går att härma oskärpa från objektiv. Man kan göra en djupledsmask ( depth map ) så skärpedjupet följer avstånden så att säga.

Är det hårda kontraster i bilden kan man få små fina oskärpecirklar också.

Lens Blur är dock lite mer svårhanterligt och långsamt än kommersiella pluggar som Bokeh och Focal Point.

Problemet med en häst är juh att den har en svans som är otroligt svår att flilägga har du några tips?

Jag skulle behöva lite tips på hur jag uppnår en suddig bakgrund på en bild (oskärpa).

Jag vet att jag kan frilägga det jag vill behålla i fokus och sedan lägga en gradient med lins ofokus i photoshop men i och med att jag ofta har hår och lite mer komplicerade objekt att frilägga så tar detta väldigt lång tid. Att försöka jobba med större bländare är dessvärre inte en option det heller.

Så finns det någon plugin till eller något verktyg som gör detta automatisk?

Tacksam för svar

Har du provat att jobba med lagermask?
I stället för att frilägga med någon form av markering så "målar" man in önskad skärpa/oskärpa i olika lager. Precision får man genom att måla detaljerna i väldigt hög upplösning.
Det går mycket lätt av ångra sig genom att måla över ev. missar igen.

MVH J O

Prova dra ner bländaren ett par steg och öka slutartiden motsvarande och panorera med hästens rörelse?

typ

Refine edges... En funktion som likt tidigare motsvarigheter fungerar lite som den vill. Undrar hur många timmar och olika testmotiv det tar Adobe att göra de där promotionvideorna som kommit i samband med varje ny friläggningsfunktion.
/m

ANNONS
Götaplatsens Foto