Annons

Suddiga i fullstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Hej!
Äger en D70 med ett 18-70 och ett 300 f/4 nikon båda två.
När jag ska kolla bilderna på datorn o drar upp dem i "verklig storlek" så blir de nästan aldrig helt skarpa. Skarpare på bländare 8-11 men sällan det riktiga "stinget" i bilderna. Plåtar ju mkt fågel så man vill ju ha det skarpt. Tror inte det beror på för långa slutartider då jag har provat med stativ också.
Är det naturligt att det blir så?
Nån idé någon?
Tack /Eric

Senast ändrad:
Använder du långa slutartider kommer bilderna bli klart bättre med stativ, men så länge motivet rör sig är det svårt att få bilden skarp med lång slutartid, och ju mer du zoomar in desto kortare tid behövs för att få skärpan

// Anders

Telet borde vara skarpt. När du drar upp bilden i faktiska pixlar på en skärm ser du ju varje tillstymmelse till oskärpa. Skriver du ut bilden eller skalar om den tror jag inte att du får samma känsla. Det blir ett mera naturligt sätt att betrakta den på.

Varje digital bild behöver ett uns av oskarp mask för att riktigt komma till sin rätt. Det beror lite på kameramodell och vilka inställningar du använder för skärpa i kameran hur mjukt det ser ut.

Du kan lägga kameran med telet på en sandsäck på ett stabilt underlag och använda tidsutlösning för att få ett hum om hur kameran och objektivet presterar och få en uppfattning om var felet ligger. Blir det skarpt då bör du skaffa ett tyngre stativ och köra ännu snabbare slutartider.

Jag provade mitt 400mm tele med två stackade konvertrar inomhus med denna metod och fick fullt acceptabel skärpa (1120mm). Men under praktiskt fotograferande är det inte alls lika lätt, trots monsterstativ...

/Pontus

Det där med skärpa är rätt subjektivt så bifoga gärna ett utsnitt ur en bild för att visa hur det ser ut. Här har du ett klipp från D70 med 18-70, medium low-skärpning, det är ungefär den skärpa jag skulle förvänta mig från det objektivet. Har tyvärr inga bilder från 300 f/4. Tänk på att hög ISO tar bort en del upplösning. Återigen, snygga bilder - och hälsa Lisa!

Bilagor

• dsc_6298.jpg
    dsc_6298.jpg
    46.3 KB · Visningar: 249
l-malmqvist skrev:
Det där med skärpa är rätt subjektivt så bifoga gärna ett utsnitt ur en bild för att visa hur det ser ut. Här har du ett klipp från D70 med 18-70, medium low-skärpning, det är ungefär den skärpa jag skulle förvänta mig från det objektivet. Har tyvärr inga bilder från 300 f/4. Tänk på att hög ISO tar bort en del upplösning. Återigen, snygga bilder - och hälsa Lisa!

Tja Love!
Hon hälsar tebax, hon ligger o myser i soffan med tända ljus o kollar på discovery hehe!
Tror mitt problem ligger i för stor bländare och lång slutartid..
Kollade lite bilder sen innan o såg att bilderna blev såå mkt skarpare på bländare 8 än 4 på 300:at, kör man 1000/sek och bländare 8 så blir det skarpt även i full uppzoomning på datorn.

Tack för svaren!
/E

ANNONS
Götaplatsens Foto