Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Jag köpte för några veckor sen min första systemkamera, en canon eos 1000d. ÄR jättenöjd och har tagit hundratalsbilder redan. Men nu har jag ett problem; man ser jättesuddigt i sökaren! Allt är suddigt, tillochmed med autofokus igång. Bildresultatet blir fortfarande jättefint, men det är svårt att ställa in den manuella fokusen när allt är suddigt. Plus siffrorna man ser längst ner i bild är suddiga också...

Vt nån vad detta kan bero på???

Hej ! Sidan om sökaren sitter en liten knapp/spak du kan flytta fram och tillbaks tills bilden i sökaren blir skarp! MVH.

Det smidigaste sättet att få dioptrijusteringen rätt brukar vara att slå på exponeringsmätningen så siffrorna för exempelvis bländare och tid syns i sökaren och sedan vrida dioptrijusteringen till dess att siffrorna blir så skarpa som möjligt.

Det kan om du vill fotografera utan glasögon hända att justeringen inte räcker till för att justera ditt synfel. Vill man fotografera utan glasögon kan man kolla upp om det finns ögonmussla eller andra sätt att fästa en korrigeringslins och sedan prata med sin optiker om att få en sådan tillverkad i rätt storlek, styrka m.m.

Jag testade utan glasögon och det blir ingen skillnad alls :O Jag ser lika bra med som utan glasögon, med samma inställning

Ja det tyckte jag också, ser ganska dåligt, -2 på båda ögonen. Men det funkar iallafalll så jag slipper ändra inställning ;)

Ja det tyckte jag också, ser ganska dåligt, -2 på båda ögonen. Men det funkar iallafalll så jag slipper ändra inställning ;)

Bra, men märkligt.Har själv närsynthet och det blir helt olika inställning på sökaren med vs utan glasögonen på.

Fick du ingen manual med kameran?

Det kan mkt väl tänkas det finns annat du kommer stöta på som faktiskt står förklarat där.
Inte menat som ovänligt av mej, men det är menimngen man skall läsa igenom manualen, och självklart ska du inte dra dej för att fråga här, när där står om nåt som kanske är oklart för en nybörjare...

ANNONS
Götaplatsens Foto